זווית מקומית לנעשה בקטאלוניה

אוהד נחמני מדבר על המצב הנוכחי בקטאלוניה מנקודת מבט של תושב מקומי, שווה לקרוא זווית קצת אחרת:

ראשית נקודת המבט ממנה אני כותב. אני גר בקטלוניה הכפרית מזה שלוש עשרה שנה. חי בקטלנית ומעורה בחברה המקומית. אתמול לא יכולתי להצביע, אבל עבור כמעט כל חברי היה יום מיוחד. אני מסתכל בדברים קצת מהצד. מסמפט את רעיון העצמאות בקטלוניה אבל לא קונה אותו, ומתעב למדי את היהירות והשמרנות הקיצונית של מרכז ספרד.

בכל הקשור לברסה, כמהגר זה מקרוב בא קניתי את כל החבילה הרומנטית. היום אני קצת יותר מפוכח. לא בגלל זה הצדק איתי או לא….. ואפשר להסכים או שלא, כמובן. המחשבה שהמועדון מייצג ערכים, היא נכונה ומוטעית באותה מידה. הוא מייצג ערכים מכיוון שהוא תמונת ראי של חברי המועדון והאנשים שמנהלים אותו, לא כמשהו עקרוני.

זה שהוא מטיף לערכים מסויימים, מחייב לא מעט זהירות בשאלה אם אתה מוכן לקנות את מה שמשווקים לך, מכיוון שבפועל ההתנהלות עשויה להיות אחרת לגמרי. לאפורטה מדבר על פיתוח צעירים ועל המאסיה? בפועל הוא לא סיים את בניית המאסיה החדשה והיא עמדה כשלד שנים ארוכות. רוסיי מבקר את לאפורטה על שחיתות?. כרגע הוא יושב במעצר עד משפט, ולא מוכנים לשחרר אותו בערבות. בארתומאו משחרר הצהרות לוחמניות? רק אחרי שבדק היטב לאן נושבת הרוח. אם היו לו ביצים והיה מוביל משהו היה ממלא את האצטדיון בהפגנת לאומנות. שאמשיך?

הערכים הבסיסיים של המועדון הם אלה של הבורגנות הקטלנית המרכיבה את מועדון החברים הזה, שרק ממנו יכולים לבוא חברי ההנהלה כיום.
הערכים הם קודם כל כסף, במנטאליות החנווני המקומית, כלומר מינימום סיכון ומינימום קונפליקט. למצוא חן עד כמה שיותר בעיני כולם ולהיות קונסנזוס. הקשר לעצמאות הקטלונית, מעבר לרמת הצהרות בשנים האחרונות, היה תמיד רופף ביותר.

אלא אם כן גם בעיניכם עובדת הדיבור בקטלונית בתחומי האצטדיון שקולה למאבק בדיכוי. סמל ותו לא. באופן זהה למדי להתנהלותה של הממשלה הקטלנית עד לאחרונה, זו שהונהגה על ידי המפלגה הגדולה כאן, ימין מרכז שמרני באופייה,ששלטה במשך למעלה מעשרים שנה רצופות, ולא עשתה כלום בכיוון של עצמאות, מעבר להסכמים הקיימים עם ספרד, שהם הבסיס לאוטונומיה כאן. גם העם לא עשה יותר מדי. כמה קטלונים יושבים בכלא על מאבק לעצמאות?

ועכשיו לקונפליקט הנוכחי. כמו בהתערבויות שהיינו עושים כילדים על שוקולד רוזמרי, גם כאן יש צד אחד ציני וצד אחד טיפש. הטיפש הוא כמובן מריאנו רחוי והמפלגה הפופולארית שהראו אפס יכולת בדיפלומטיה. הצד הציני הוא זה של הממשלה הקטלונית, שמחפשת את הקונפליקט ואת הלהטת הרוחות. העובדה הבסיסית היא שהממשלה הקטלונית הובילה מהלך בלתי חוקי של הצבעה על עניין שאיננו בסמכותה, תוך מניפולציה של דעת הקהל. זהו צעד לא דמוקראטי בעליל, המפרק את מסגרת היסוד של כל דמוקרטיה. הממשלה הספרדית, גם אם אינני מסכים בשום צורה עם השקפתה, היא ממשלה נבחרת בהליך דמוקראטי. אנשים מבלבלים את הזכות להפגין ולהביע דעה, עם הזכות שאינה קיימת לבצע צעדים המפרקים את המסגרת הדמוקראטית…….מה גם שמשאל העם הזה לא ממש מבטא משהו, מכיוון שמי שנגד לא יצא להצביע בתנאים הנוכחיים.

דרך אגב, השינוי במדיניות הממשלה המקומית הוא עניין של אחרי הבחירות האחרונות, והוא המשך ישיר לעליתו של השמאל החדש בעקבות המחאה שנבעה מהמשבר הכלכלי ומהקצנת הצעירים. הרוב כרגיל בסיסמאות, ללא דיון אמיתי ביום שאחרי.יש הרבה סיבות מדוע לקטלוניה להפרד מספרד, כמו גם לכך שיש צורך בשינוי מהותי במבנה המדינה הספרדית. הבעייה היא שהימין הלאומני הספרדי שולט במדינה, בעיקר דרך בית המשפט לענייני חוקה, ולא נותן לעשות שינויים….מה עושים נגד זה זו כבר שאלה אחרת.

יש בתהליך שבו אנחנו חוזים לא מעט סתירות פנימיות וצביעות. למשל, הנשיא הקטלאני הנוכחי וגם הקודם הם מאותה מפלגה שייצגה תמיד את העמדה שרואה בקטאלוניה חלק בלתי נפרד, אם גם זכאי ליותר, מספרד. מה פתאום הם שינו את דעתם? יש אומרים כדי להחביא שחיתות, יש אומרים שנסחפו אחרי ההמון. זמן וכוח פוליטי כדי לשנות את היחסים עם ספרד היה להם בשפע בעבר. זה לא עניין של האם השאיפות אמיתיות או לא, אלא של איך מפרשים מגמות פוליטיות, והבדל בין רעיונות רומנטיים לבין מאמץ רצוף כדי להשיג מטרות. היחידים שדיברו כל השנים על קטאלוניה עצמאית היו אסקררה רפובליקנה. מפלגה קטנה יחסית.

מערכת בארסה מאניה

החדשות הכי חמות בטלגרם שלנו

חולצות ברצלונה ב-80 שקל? המדריך המלא לרכישה

מדריך קניית חולצות ברצלונה 2023