לקראת ספורטינג ליסבון

לפני שנתמקד במשחק שצפוי לנו היום נגד ספורטינג ליסבון, אני מרגיש צורך להמשיך להתייחס למשחק נגד ז’ירונה. הסיקור שפרסמתי גרר לא מעט אי-הסכמה, ואני חושב שזה כי לא התנסחתי מספיק טוב.

המשחק של ברצלונה היה בינוני, יהיו הנסיבות אשר יהיו, רוטציות או לא רוטציות. בארסה אולי ניצחה 3 – 0 וזו תוצאה מרשימה, על המגרש היא לא הציגה משחק מבריק. אני חושב שאחת הבעיות בקרב האוהדים שלנו היום היא הנמכת הציפיות. עברנו קיץ מזעזע והתרחקנו מאוד מהקבוצה של פפ, שהציבה סטנדרט גבוה מאוד, אולי גבוה מדי.

אני דוגל באמונה מלאה בפילוסופיית המשחק של פפ ושל קרויף, ולכן הציפייה שלי היא שנראה משחק בו בארסה היא הדומיננטית, היא השולטת, היא מחזיקה בכדור ומתבססת על עוצמה בקישור. זה אפשרי בהחלט גם עם רוטציות, זה היה אפשרי גם עם ההרכב שפתח וזה היה אפשרי גם מול ההגנה של המארחת. לטעון שז’ירונה כפתה על בארסה סגנון משחק מסוים, הכריחה אותה ללכת על העפת הכדורים מההגנה להתקפה – ואבוי, לראות את מסצ’ראנו מנהל את המשחק שלנו כשיש לנו בהרכב את ראקיטיץ’ ואת אינייסטה – זה בדיוק מסוג הדברים שאנחנו לא רוצים לראות מהקבוצה שלנו. ממתי נהיינו תלויים ביריבה, ועוד כזו שהרגע עלתה מהליגה השנייה? בארסה היא זו שצריכה להכתיב את סגנון המשחק, ואם קבוצה מתחכמת מולה, היא חייבת להעניש אותה. רק לפני שנתיים וחצי ראינו איך פדרו וניימאר הענישו קבוצות כאלה בקלות רבה.

בכל מקרה, היום חוזרים לליגת האלופות עם משחק נגד הקבוצה הירוקה-לבנה של בירת פורטוגל, ליסבון. ספורטינג תארח את בארסה הערב במסגרת המחזור השני של שלב הבתים, ושתי הקבוצות ירצו להמשיך ביכולת הטובה שהציגו בתחילת העונה ולנצח את המשחק.

הקבוצה נסעה לפורטוגל ללא ראפיניה ודמבלה הפצועים, וכמו כן ללא ורמאלן, אלקאסר וארדה טוראן לפי החלטתו של ואלוורדה. ואלוורדה ככל הנראה עלה למשחק היום הרכב עם כל התותחים הכבדים שעומדים לרשותו. אחרי הרוטציות שראינו במשחקים נגד אייבר וז’ירונה, זה זמן טוב להחזיר את השחקנים שנחו – פיקה, סמדו, בוסקטס, דאולופאו או דניס סוארס – וקדימה, ליהנות מעוד ערב משובח של ליגת האלופות.

מה שלומך ספורטינג?

ספורטינג ליסבון של ז’ורז’ה ז’סוס סיימה את העונה הקודמת במקום השלישי עם 70 נקודות, במרחק 12 נקודות מיריבתה העירונית והאלופה בנפיקה ובמרחק 6 נקודות מפורטו שבמקום השני.

זו בהחלט משימה לא קלה לקבוצות הפורטוגליות לשמור על עקביות לאורך השנים, מכיוון שכמדי קיץ הן נוהגות למכור את השחקנים המצליחים שלהם לליגות הבכירות יותר באירופה. בקיץ הזה היא הצליחה בעיקר להתחזק והכוכבים הגדולים שלה נשארו, אם כי בהגנה היא נאלצה לעשות שינוי מקיף.

מבחינתנו, הפרצוף החדש המוכר ביותר של ספורטינג הוא של ז’רמי מתייה, שעבר מאיתנו בחינם אליהם הקיץ, והוא פחות או יותר תופס את מקומו של רובן סמדו, שעזב לוויאריאל בתמורה ל-14 מיליון אירו. מתייה פותח העונה במרכז ההגנה לצדו של סבסטיאן קואטס האורוגוואי, שבהתחלה הושאל לליסבון ומאוחר יותר הפך לשחקן קבוע. הקבוצה גם שואלת העונה את המגן השמאלי פאביו קונטראו מריאל מדריד, ובצד השני ניצב כריסטיאנו פיצ’יני האיטלקי, שחתם מבטיס. חוליית ההגנה הזו שומרת על שערו של רוי פטריסיו, שכבר יותר מעשור עומד בין קורות הקבוצה ואף היה שותף מלא לזכייה ההיסטורית של פורטוגל ביורו האחרון.

בקישור, השם הלוהט הוא ברונו פרננדש שהגיע מספמדוריה בתמורה ל-8.5 מיליון אירו. הקשר הפורטוגלי פתח את העונה בסערה והוא הבקיע כבר 5 שערי ליגה ועוד אחד בליגת האלופות. גם רודריגו בטגליה הארגנטינאי חיזק הקיץ את הקישור, והשניים מצטרפים לוויליאם קרבליו.

הרכש הארגנטינאי השני של ספורטינג הקיץ הוא מרקוס אקוניה, הרכש היקר ביותר של הקבוצה בקיץ הזה, שעבר מראסינג קלוב הארגנטינאית בעבור 9.6 מיליון אירו. הקיצוני השמאלי הכשרוני טרם הבקיע שער במדי קבוצתו החדשה, אך הספיק לבשל 3 שערים בליגה ועוד אחד בליגת האלופות. סיידו דומבייה עבר מרומא כדי להיות שחקן מחליף לחלוץ הנפלא באס דוסט, שהיה קרוב מאוד למסי בקרב על נעל הזהב האירופית ואת העונה הזו פתח עם 4 שערי ליגה. הצלע השלישית בהתקפה היא ז’לסון מרטינש, שהבקיע 3 שערים בליגה ואחד נוסף בליגת האלופות.

עד כה העונה

ספורטינג פתחה את העונה מצוין. היא ניצחה את כל 6 המחזורים הראשונים של הליגה הפורטוגלית ואף הוסיפה לכך ניצחון על אולימפיאקוס על אדמת יוון. רק במחזור האחרון מעדה לראשונה, במשחק החוץ אצל מוריירנסה, בו נקלעה לפיגור והשוותה הודות לשער עצמי של המקומיים. בשל התיקו איבדה את המקום הראשון לפורטו, שמחזיקה במאזן מושלם בליגה. ימים ספורים לפני התיקו בליגה, היה גם תיקו מאופס עם מריטימו בגביע הליגה, אם כי ספורטינג עלתה בהרכב שכל כולו שחקנים מחליפים.

תקציר התיקו עם מוריירנסה:

https://www.youtube.com/watch?v=T2SgcUacpNM

ההרכב שפתח נגד מוריירנסה:

פטריסיו
פיצ’יני, קואטס, מתייה, קונטראו
קארבליו, פרננדש
מרטינש, רואיס, ססאר
דוסט

לקראת המשחק מולנו, אקוניה צפוי לחזור למקומו בהרכב על חשבונו של ברונו ססאר. הקשר הארגנטינאי אלאן רואיס נפצע במשחק נגד מוריירנסה, ומי שצפוי לפתוח במקומו הוא עמיתו הארגנטינאי רודריגו בטגליה. ההשערה היא ששאר ההרכב יישאר כמו שהוא, עם דוסט המסוכן בחוד ההתקפה ועם חוליית ההגנה הקבועה, כולל ז’רמי מתייה יקירנו.

היסטוריה

ההיסטוריה בין בארסה לליסבון מתחילה עוד אי שם בשנות ה-40. השתיים נפגשו בגמר הגביע הלטיני 1949, שהתקיים באצטדיון הצ’מרטין שבמדריד. בארסה זכתה בתואר אירופי ראשון בתולדותיה הודות לניצחון 2 – 1 משערים של ז’וזפ סגר ואסטניסלאו באזורה, מהאגדות של בארסה בשנות ה-40 וה-50.

הפעם הבאה בה שתי הקבוצות שיחקו זה מול זו במסגרת רשמית הייתה בסיבוב 32 הגדולות של גביע אופ”א בעונת 1986/1987. במשחק הראשון בקאמפ נואו, בארסה ניצחה 1 – 0 משער של חוליו אלברטו. בגומלין, המשחק הראשון של בארסה באצטדיון ז’וזה אלבלדה, בארסה הפסידה 2 – 1. בזכות שער החוץ של רוברט פרננדס, המזכיר הטכני שלנו היום, הקבוצה העפילה לשמינית הגמר. קבוצתו של טרי ונבלס הודחה ברבע גמר הטורניר על ידי דאנדי יונייטד.

הפעם האחרונה ששתי הקבוצות נפגשו הייתה גם הפעם היחידה שהשתיים נפגשו בליגת האלופות, בעונת 2008/09. משחקו הראשון של פפ גווארדילה כמאמן בליגת האלופות הסתיים בניצחון 3 – 1 בקאמפ נואו משערים של מארקס, אטו וצ’אבי.

https://www.youtube.com/watch?v=UAVIXUCsM0w

חודשיים לאחר מכן, המשחק בליסבון היה עוד תצוגה מרשימה של הפפ טים, עם ניצחון 5 – 2 של בארסה. תיירי הנרי פתח את החגיגה, פיקה הכפיל זמן קצר לאחר מכן. בפתיחת המחצית השנייה מסי קבע 3 – 0. ספורטינג לא התייאשה והבקיעה 3 שערים תוך דקות בודדות, אך הבעיה היא שהשלישי היה שער עצמי לרשת שלה עצמה. השוער רוי פטריסיו הורחק ונפסק פנדל לזכות ברצלונה, אותו בויאן כבש וכך חתם את המאניטה. בארסה צעדה כל הדרך בעונה הזו לזכייה שלישית בתולדותיה בגביע עם האוזניים הגדולות ולטרבל ראשון בהיסטוריה של הכדורגל הספרדי.

מערכת בארסה מאניה

החדשות הכי חמות בטלגרם שלנו

חולצות ברצלונה ב-80 שקל? המדריך המלא לרכישה

מדריך קניית חולצות ברצלונה 2023