מאניה טקטיקה: הסבר על חואגו דה פוזיסיון – Juego de Posicion

משחק העמדות, או בספרדית Juego de posicion, הוא שם כולל לפילוסופיית משחק שהתפתחה עם השנים בעיקר בהולנד ובספרד שמבוססת על הבנה של שטחים, תנועה נכונה במגרש וביטול שחקני היריבה.

המודל עבר גלגולים רבים וכל מאמן ומדינה השפיעו ותרמו ליצירתו. מיכלס וקרויף מהולנד, פפ גוארדיולה, פאקו סירול לו וחואן מנואל לילו הספרדים, ריקארדו לה וולפה הארגנטינאי-כולם תרמו, שינו והוסיפו למודל שנהפך לבסיס של הכדורגל הספרדי וההולנדי בכלל ושל ברצלונה בפרט.

המטרה המרכזית של המודל היא יצירת עליונות על היריבה. ישנם שלושה סוגים של עליונות במשחק וברגע שאחד כזה מושג אפשר לנצל את זה בשביל לשלוט במשחק ובסופו של דבר לנצח.

סוגי העליונות:

1.עליונות עמדתית

2.עליונות מספרית

3.עליונות איכותית

עליונות עמדתית:

העליונות החשובה ביותר ומכאן גם השם משחק העמדות. מהעליונות הזאת נובעים ויכולים לבוא לידי ביטוי שאר הדברים. לקבוצה מבנה קבוצתי שמטרתו היא לרווח את המשחק, להניע את הכדור בצורה יעילה ובסופו של דבר לבטל שחקני יריבה. הרעיון המרכזי הוא שהשחקן חייב לדעת איפה לעמוד ולאן לנוע בכל רגע במשחק בהתאם למה שקורה במשחק. אריגו סאקי אמר שלשחקן יש 4 נקודות התייחסות שלפיהן הוא צריך לבחור לאן לזוז בכל סיטואציה: הכדור, השטח, שחקני היריבה ושחקני הקבוצה שלו. באמצעות תנועה נכונה של השחקנים ושמירה על מבנה קבוצתי יעיל, הקבוצה פרוסה נכון על המגרש ומשיגה עליונות עמדתית.

במנצ’סטר סיטי לדוגמא השחקנים שאחראים על הריווח של המשחק הם שחקני הכנף. מבחינת המבנה הקבוצתי הם השחקנים שאחראים על רוחב המגרש. אם סטרלינג מקבל את הכדור באגף וחותך פנימה עם הכדור, מישהו חייב לעבור לאגף במקומו בשביל לשמור על הריווח ועל מבנה קבוצתי נכון. אם שחקן אחר לא יחליף אותו באגף הקבוצה היריבה תוכל להצטמצם לכיוון האמצע ולהקטין את שטח המשחק.

בתמונות אפשר לראות איך מיקום משפיע על היכולת לבטל שחקן יריב:

דוגמה נוספת:

עליונות מספרית:

העיקרון הפשוט של להיות ביתרון מספרי בסיטואציה נדרשת במשחק או באזור קבוע במגרש.

דוגמא נפוצה לסיטואציה שדורשת זו היא ״salida lavolpiana״-

כאשר שני שחקני התקפה של היריבה לוחצים את שני הבלמים מה שיוצר 2 נגד 2, הקשר האחורי ירד למטה ויצור יתרון מספרי של 3 נגד 2 (קשר אחורי ושני בלמים על שני חלוצים) ויאפשר אופציות מסירה נוספות, הנעת כדור ובניית התקפה מאחור.

דוגמה נוספת של יצירת יתרון מספרי היא תנועה של חלוץ מרכזי אחורה לקישור או הצידה לאגף בשביל ליצור יתרון מספרי:

עליונות איכותית:

סוג העליונות השלישי והאחרון הוא הצבת שחקן במאצ- אפ נגד שחקן יריב שהוא נחות ממנו משמעותית. לדוגמה, אם המגן של היריבה ברמה נמוכה, אפשר להציב מולו את שחקן כנף שלנו בשביל שינצל את האיכות הזאת. המשפט המנחה כאן הוא המשפט המפורסם של פאקו סירול לו-” “לא כל אחד על אחד הוא מצב של שוויון”.

ניתן כאן לראות את חשיבות העליונות העמדתית ומדוע שאר הדברים תלויים בה. שחקן הכנף כחול 4 חייב להישאר צמוד לקו ולא לבוא לכדור, בשביל להגיע לסיטואציה של 1 על 1.

משחק העמדות אצל פפ וסיטי:

בתמונה ניתן לראות את הפריסה ההתקפית של סיטי על המגרש המחולק של פפ. השחקנים צריכים לדעת לזוז בסנכרון בהתאם לאזורים האלה. אפשר לראות שסטרלינג וסאנה אחראים על ריווח המשחק ומוצבים בכנף, דה בריינה ודויד סילבה בhalf space, ושאר הקבוצה באזורים שונים. אצל גוארדיולה המגנים עושים תפקידים מיוחדים מאוד ושונים אחד מהשני.

האזורים שווקר זז בהם:

המגן הימני של סיטי, ווקר, עושה תפקיד מיוחד מאוד ובעצם יש לו 2 עמדות מרכזיות. העמדה הראשונה היא עמדת הבלם השלישי(מסומן בצבע כחול). זוהי העמדה המרכזית של ווקר העונה. הוא יוצר שרשרת של שלושה שחקנים בהגנה של סיטי(ווקר, סטונס ולאפורט) שמכסה את כל המגרש ומגנה על סיטי מתפרצות.

העמדה המרכזית השנייה של ווקר היא כקשר אחורי לצידו של פרננדיניו (מסומן באדום). ווקר בעצם נכנס לאזור הhalf space ההגנתי ומשמש כקשר אחורי ליד פרננדיניו.

העמדה השלישית של ווקר היא הכי פחות משמעותית והעונה הוא כמעט ולא פועל שם, אבל לפעמים בגלל הדינמיות של המשחק הוא מגיע לשם-אזור הכנף, כמגן רגיל (מסומן בירוק). פפ מנתח כל יריבה ומחליט באיזה אזור השחקן יפעל יותר ספציפית למשחק, אבל הבסיס לא משתנה יותר מדי והשחקן פועל בעיקר בשני אזורים, או כבלם שלישי או כקשר אחורי.

האזורים שדנילו\דלף זזים בהם:

המגן השמאלי של סיטי, בין אם זה דלף או דנילו, עושה תפקיד מיוחד ושונה מווקר. המגן השמאלי אצל פפ נע בין שתי עמדות מרכזיות- המגן השמאלי והקשר האחורי. כשהמגן נכנס לאמצע, ל half space ההגנתי, הוא משחק כקשר אחורי לצידו של פרננדיניו(מסומן באדום) כשהוא משחק כמגן שמאלי הוא צמוד לקו כמו מגן רגיל(מסומן בכחול) ואילו שחקן הכנף נכנס פנימה.

(הערת ביניים-שמנדי יחזור מפציעה הוא יצור לסיטי בעיה כי גם מנדי וגם סאנה שחקנים שאוהבים להיות צמודים לקו ופחות טובים באמצע. בתחילת העונה שמנדי היה כשיר הוא נכנס לאמצע וסאנה היה בקו אבל זה לא עבד טוב, גם שניסו הפוך-סאנה באמצע ומנדי בקו זה היה בעייתי ומעניין יהיה לראות איך פפ מתכנן לפתור את העניין הזה).

משחק העמדות אצל ברצלונה- איך שינויים בסגל משפיעים על תנועת השחקנים במגרש?

בשנים האחרונות תנועת השחקנים בברצלונה עברה שינויים רבים בעקבות השינוי בסגל השחקנים. בתקופה שניימאר היה בבארסה הוא קיבל את הקו, גורדי אלבה הצטרף פחות להתקפה בהשוואה להיום, ואינייסטה היה בhalf space השמאלי. אחרי העזיבה של ניימאר, אלבה קיבל את הקו לרשותו, מה שפתח את הקשר הנפלא בינו לבין מסי, שמוסר מסירות אלכסוניות נפלאות מאזור ה-half space הימני אל אלבה. העונה זו הפעם הראשונה מזה המון שנים שאינייסטה לא בברצלונה ויש אזור שלם שצריך לתפוס אותו- half space השמאלי. בתחילת העונה הנוכחית ראינו ניסיונות של ואלוורדה לשחק עם קוטיניו כקשר מרכזי שנע קדימה ונכנס לאזור הזה(בדיוק כמו אינייסטה)בעוד שאלבה לוקח את הקו ודמבלה (כמו ניימאר)מנסה לתמרן בין האזורים אבל זה לא נחל הצלחה גדולה, בעיקר בגלל החוסר הבנה של קוטיניו את התנועות הנדרשות והעדיפות של דמבלה לשחק בימין.

אולם, ככל שהתקדמה העונה נראה שבארסה מצאה פתרון לעניין הזה- השחקן שנכנס לאזור ה half space השמאלי יהיה שחקן כנף ולא קשר מרכזי בניגוד לעונות הקודמות. זה אומר שני דברים: אחד, שני שחקני הכנף בברצלונה נכנסים לאמצע, ושתיים בארסה יכולה להרשות לעצמה לשחק עם קישור מרכזי יותר הגנתי. זאת אומרת פחות שחקנים כמו אינייסטה וקוטיניו בקישור, ויותר כמו ארתור וראקיטיץ. בשפת הכדורגל- יותר 6 כמו צאבי, ופחות 8 כמו אינייסטה. זה מסביר גם את ההשתלבות של הרכש החדש דה יונג במערך של בארסה- המון אנשים רצו לראות קשר יצירתי התקפי מגיע אבל במערך התנועות החדש שנוצר אין צורך בשחקן כזה.

בתמונה- הפריסה ההתקפית הנוכחית של ברצלונה

עקרונות משנה:

אחרי שהסברנו את 3 העקרונות המרכזיים במשחק העמדות, אפשר עכשיו לפרט את עקרונות המשנה-עקרונות שונים במשחק שהתפתחו עם הזמן וסובבים סביב העקרונות המרכזיים.

1.״בהתקפה צריך להגדיל את המגרש, בהגנה צריך להקטין את המגרש״-יוהאן קרויף:

עקרון זה הוא אחד מהחשובים במשחק העמדות. בהתקפה, הקבוצה צריכה לרווח את המגרש כמה שיותר, משתי סיבות מרכזיות.

הסיבה הראשונה והחשובה ביותר היא שריווח מערך היריבה יאפשר יותר חללים להתקפה. המשוואה ברורה: יותר שטח להגנה לכסות-יותר קל להתקפה למצוא את החללים.

הסיבה השנייה שצריך ריווח היא שהשחקנים שצמודים לקו ורחוקים מהכדור מאפשרים ״פס בריחה״. זה אומר שכאשר הלחץ של היריבה מתגבר וקשה לשחקנים למצוא שטחים פנויים באזור הקרוב אליהם, השחקן שרחוק מהכדור מהווה אופציית מסירה שתפתח התקפה חדשה באזור אחר.

2.”מסור לקו המשחק הבא”-חואן מנואל לילו:

כל פעולה שהקבוצה עם הכדור עושה נועדה בשביל לבטל את שחקני היריבה ולקדם את הכדור קדימה. כוונתו של חואן מנואל לילו היא שעל השחקן עם הכדור למסור אל מאחורי קו הלחץ של היריבה. במובן הקלאסי יש שלושה קווים ליריבה, ההתקפה הקישור וההגנה, ועל המסירה לבטל את אחד מהקווים ולמסור לקו הבא.

3. חכה בעמדה שלך:

אחד מהעקרונות החשובים ביותר במשחק העמדות. השחקן חייב להישאר בעמדה שלו ולא לבוא לכיוון הכדור כי אחרת יהרוס את המבנה קבוצתי. שהשחקן שומר על העמדה שלו ולא בא לקבל כדור הוא שומר על ריווח של המשחק ומאפשר הנעת כדור איכותית. אם יבוא לכדור “ויפלוש” לשטח שלא שלו יפגע בשטף המשחק, יקטין את המגרש ויהרוס את המבנה הקבוצתי.

https://www.youtube.com/watch?v=I_4XTl1Iifc

4.”המטרה היא להזיז את היריבה, לא את הכדור”-פפ גוארדיולה:

הכדור הוא כלי בלבד. המטרה היא להזיז את היריבה ולמצוא חללים ריקים בהגנה של היריבה. הנעת כדור רק בשביל להניע את הכדור היא חסרת תועלת ולכל מסירה אמורה להיות מטרה ברורה.

5.עקרון האלכסוניות:

אלכסוניות היא עקרון משנה חשוב במשחק העמדות. לפי העיקרון שחקנים צריכים למקם עצמם בזווית אלכסונית לכדור ולהגנה מארבע סיבות שונות.

הסיבה הראשונה היא ששחקן מתמקם באלכסון לשומר שלו הוא מקשה מאוד על קבלת ההחלטות של ההגנה. כפי שרואים בתמונה, שחקן שמקבל פס ישר קל יותר לסגור אותו כי לשומר יש 2 אופציות-להישאר במקום או ללחוץ את השחקן שמקבל את הכדור. על ידי התמקמות אלכסונית שחקן ההתקפה מוסיף אופציה שלישית-ללכת ללחוץ את השחקן המוסר. זה אולי נראה לא קריטי אבל זה מאט את קבלת ההחלטות של ההגנה ומעניק יתרון מסוים להתקפה.

הסיבה השנייה שאלכסוניות חשובה קשורה לקבלת הכדור אצל שחקן ההתקפה. בעוד שפס ישר קדימה בדרך כלל אומר שהשחקן המקבל נמצא עם הגב להגנה ולא יכול לראות את השומר שלו, אצל שחקן שמתמקם אלכסונית לשומר שלו יש זווית ראייה רחבה יותר של המגרש שכוללת את השומר הקרוב אליו. כמובן שהשחקן המקבל חייב לעמוד בחצי סיבוב שהוא מקבל את הכדור ולא עם הגב למגרש.

 

הסיבה השלישית שאלכסוניות חשובה היא שפס אלכסוני הוא פס “שנהנה מכל העולמות”. פס ישיר קדימה הוא הפס היעיל ביותר אך גם הקשה ביותר לביצוע, מכיוון שהוא חודר ישירות להגנה. פס אחורה או לרוחב הוא פס קל לביצוע אך הרבה פחות משמעותי בחדירת ההגנה. פס אלכסוני לעומת זאת גם חודר את ההגנה וגם קל יותר לביצוע.

הסיבה הרביעית היא כדורים אלכסוניים ארוכים. כלי שפפ גוארדיולה משתמש בו לעיתים קרובות במנצ’סטר סיטי. בניגוד לכדור ארוך קדימה או הצידה, כדור ארוך אלכסוני דורש מההגנה להתאים את המיקום שלה במגרש גם מבחינה אופקית וגם מבחינה אנכית, זאת אומרת לא רק לדעת לרוץ קדימה או אחורה ושמאלה או ימינה, אלא שניים במקביל.

6.חלוקת השחקנים לחוליות:

השחקנים מתחלקים לשלוש חוליות-שחקן תומך מיידי, שחקן תומך משני ושחקן מבנה.

השחקנים שנכנסים לקטגוריית התומך מיידי הם השחקנים הקרובים ביותר למוביל הכדור. עליהם להוות אופציית מסירה תמידית, לנסות לפנות שטח עבור השחקן עם הכדור ולהיות בקשר רציף עם השחקן המוביל.

השחקנים שנכנסים תחת קטגוריית השחקן התומך המשני צריכים להוות אופציית מסירה תמידית עבור השחקן שמוביל את הכדור אך עליהם גם לשמור על העמדה שלהם ולא להתפתות לעזוב אותה ולנוע לכיוון הכדור, יש להם אחריות כלפי מוביל הכדור אבל גם כלפי המבנה הקבוצתי.

החוליה השלישית היא חוליית שחקני המבנה. אל חולייה זו נכנסים השחקנים הרחוקים מהכדור שלא מהוויים אופציית מסירה מיידית, ותפקידם העיקרי הוא לשמור על ריווח המשחק ומבנה קבוצתי מסודר ויעיל.

בנוסף, אם ההגנה נצמדת לשחקני המבנה(השחקנים שרחוקים מהכדור) זה אומר שיש יותר שטח באזור הכדור, ואם ההגנה סוגרת את אזור הכדור-יש יותר שטח לשחקני המבנה.

החלוקה הזו לשחקן תומך מיידי, תומך משני ושחקן מבנה קריטית. בזכותה השחקן בלי הכדור מבין שגם אם הוא רחוק מהכדור יש לו השפעה ישירה על גודל השטח שיש לשחקן עם הכדור.

7.תנועות כפולות:

עקרון משנה זה יעיל מאוד בחדירת הגנות צפופות. הרעיון המנחה הוא ״תנועה אחת בשביל המגן ותנועה אחת בשבילי״.

זה אומר שהתנועה הראשונה מטרתה להזיז את המגן משאר הקבוצה (מה שיוצר שטח) והתנועה השנייה מטרתה ניצול השטח שנפתח. מזכיר את ה-V CUT מהכדורסל.

8. “לה פאוזה”:

הלה פאוזה היא מלכודת לחץ התקפית. הרעיון הוא שהשחקן עם הכדור יכול לעיתים לעצור את שטף המשחק ופשוט לעמוד במקום.

עצירה כזו מזמינה לחץ ישיר מהיריבה מה שפותח שטח מאחור.

סיבה נוספת היא שלפעמים לשחקן עם הכדור אין קווי מסירה ברורים והדבר הכי טוב שאפשר לעשות זה פשוט לעמוד ולחכות שקו מסירה יופיע.

9.שטח half space:

הhalf space הוא שטח מוגדר במשחק העמדות. מדובר על השטח שבין האגף למרכז.(תמונה).

לשטח הזה יש כמה יתרונות: הוא לא עמוס בשחקנים כמו האמצע, ולא מגביל את את אפשרויות הפעולה כמו הכנף.

בנוסף, זווית הראיה של שחקן שמקבל כדור שם גדולה והוא רואה כמעט את כל המגרש.(תמונה).

יתרון נוסף בhalf space הוא שנוח יותר לשלוח כדורים אלכסוניים ולבעוט בעיטות אלכסוניות משם מאשר באגף או באמצע.

10.משחק העמדות בהגנה:

שנוהגים לכתוב ולדבר על משחק העמדות מדברים התקפה, אבל במודל קיימים גם מספר קונספטים הגנתיים.

תנועת שחקנים בהגנה-עם כמה שזה נשמע מוזר, השחקנים צריכים לדעת לזוז ולנוע בהתאם למשחק גם בהגנה. הרעיון הוא שהשחקנים זזים כיחידה אחת ואסור שיהיו שטחים פנויים באזור שקרוב לכדור. לדוגמא, אם המגן השמאלי יצא ללחוץ את הכדור ועזב את חוליית ההגנה, שאר החוליה -שני הבלמים והמגן הימני, אמורים לזוז שמאלה בשביל שהשטח הפנוי הרלוונטי יאויש.

המשחק שלם ולא ניתן להפרדה- הצורה שבה קבוצה פרוסה בהתקפה משפיעה ישירות על הצורה שבה תגן כי המעבר מהתקפה להגנה הוא במרחק איבוד כדור אחד. לכן, שמתקיפים צריך לחשוב מה יקרה שנאבד את הכדור ושמגנים צריך לחשוב מה יקרה שנחטוף את הכדור. (לגוארדיולה יש חוק שנקרא חוק 15 המסירות. הוא מאמין שקבוצה לא יכולה להיות מסודרת התקפית הגנתית, לפני שהיא משלימה 15 מסירות.) השחקנים במגרש חייבים להיות קרובים מספיק אחד לשני בשביל שאם הכדור יאבד יהיה אפשר ללחוץ ולהחזיר אותו מהר. מה שמוביל אותנו לסעיף הבא.

לחץ נגדי- במקרה של איבוד כדור, הקבוצה צריכה ללחוץ מיד בשביל למנוע מתפרצות מהיריבה. לגוארדיולה יש את חוק 6 השניות שבו לחץ כבד מופעל על מוביל הכדור ונתיבי המסירה שלו למשך 6 שניות. אם הכדור לא הוחזר השחקנים צריכים לחזור לעמדות המוצא שלהם, ומשם להתחיל לחץ מחודש מסודר.

לחץ גבוה-כמעט כל הקבוצות שמשחקות את משחק העמדות דוגלות בלחץ גבוה מסוים. האמונה כי הכדור הוא הכלי החשוב במשחק וכי עדיף שהוא יהיה כמה שיותר רחוק מהשער שלנו עומדת בבסיס הרעיון. לחץ גבוה יכול להיות באמצעות שמירה אישית או אזורית, העיקר להחזיר את הכדור כמה שיותר מהר.

11. מיקום ותנועת הגוף:

בשביל להשתחרר מלחץ, בשביל להשיג שטף משחק ובשביל להשיג יתרון מול היריב השחקן חייב לדעת להתאים את עמידת\תנועת הגוף שלו לסיטואציה. ברונדו, אחד המשחקונים המפורסמים ביותר שברצלונה ופפ משתמשים בהם כמעט בכל אימון, הרעיון של תנועת גוף נכונה הוא מרכיב בלתי נפרד .

לעיון נוסף על משחק הלחץ

 

אושר בוים

טקטיקה היא כל חיי. בארץ אני עם הצהובים מקריית שלום. כתב בכיר באתר 'הזווית'.

החדשות הכי חמות בטלגרם שלנו

חולצות ברצלונה ב-80 שקל? המדריך המלא לרכישה

מדריך קניית חולצות ברצלונה 2023