מי אתה מינו ראיולה, ואיך זה קשור לעסקת דה ליכט

אז מי הוא מינו ראיולה, הסוכן צבעוני וממולח שמשגע את עולם הכדורגל וספציפית אותנו?

מי שהתחיל כמלצר במסעדה משפחתית והפך לאימת מועדוני הכדורגל העולמיים נחשב לסופר אייג’נט, כזה שמייצג שחקנים בכירים בכדורגל העולמי וגם לא מעט כשרונות עולים. זלאטן שהוא ממיוצגיו אמר עליו שהוא “משוגע שמגיע לפגישות עסקיות עם שורטס וכפכפים, מניח רגליים ותנאים על השולחן וכולם צריכים להתיישר”.

אבל איך זה קורה ואיך אדם אחד שלכאורה אין לו קשר ישיר לכדורגל צובר כח כזה? נעשה סדר:

מלכתחילה נכנסו הסוכנים לעולם הכדורגל כי באמת היה בהם צורך – בעלי קבוצות זלזלו בשחקנים והציעו להם חוזים מעליבים או הכניסו סעיפים שיש בהם הונאה כלפי השחקן (שהוא שחקן כדורגל ולא עורך דין).

עם הכסף התעורר התיאבון, והסוכנים החלו לגזור עמלות שמנות מעיסקאות ומנגד שחקנים פיתחו בהם תלות גדולה יותר ויותר, כי הסוכנים הפכו להיות מנהלי כל האספקטים הכלכליים בחייהם. כיום המצב הוא ששחקני כדורגל “לא זזים מהבית” לפגישה עסקית בלי הסוכן.

לסוכנים יש כלי סחיטה נוסף – נקרא לו “תיק הלקוחות” שלהם. אם לא תשלם עמלה לא תקבל גם את השחקן האחר שלי שאתה חפץ בו. נניח לצורך העניין שבארסה רוצה בנוסף לדה ליכט את פוגבה, שגם הוא ממיוצגיו של ראיולה – ברגע שבארסה לא מוכנה לשלם את העמלה על דה ליכט, ראיולה יפיל לקבוצה את כל העסקאות הקשורות בשחקנים שלו. וכן להיפך – קבוצה שתשלם עמלה על שחקן אחד תקבל קדימות במו”מ על שחקן אחר.

באיזה סכומים מדובר? גבוהים מאוד. סוכן בכיר דורש ומקבל סכומים שנעים בין 5 ל 15 אחוז מכל עסקה, לפעמים אפילו יותר. על העברת פוגבה ליונייטד בסכום של 105 מיליון יורו קיבל ראיולה שלנו 27 מיליון יורו (ובסך הכל הכניס עד היום 300 מיליון יורו!) ואם זה לא מספיק מאפיונרי בשבילכם אפשר לציין שלאחר עסקת פוגבה רכש ראיולה אחוזה שהייתה שייכת למאפיונר המפורסם אל קפונה.

אחת ההשפעות הרעות של סוכנים על הכדורגל העולמי הוא האינטרס שלהם שהשחקנים ינדדו מקבוצה לקבוצה במקום לפתח קריירה ומחויבות למועדון שמעלה אותם לגדולה. סוכנים יוזמים סכסוכים בין שחקנים למועדונים ודוחפים אותם לקבוצה הבאה – הכל לטובת העמלה הקדושה. כדי לסבר את האוזן, לפי חישובי פיפא בין השנים 2013-2017 שולמו לסוכנים שלושה מיליארד יורו. זה הרבה כסף.

אז מה עושים? לא עושים, לפחות בנתיים. פיפא מנסה לקדם רגולציות הקשורות לאישורי סוכנים או הגבלת גובה העמלה, אבל הבעיה לא תיפתר כל עוד התפיסה היא ששחקן הוא מכשיר, תפוח אדמה לוהט (ויקר מאוד) בשוק הבשר הזה. כל עוד מתקיימת מערכת שבבסיס שלה אנשים מרוויחים כסף גדול מכישרון של מישהו אחר, הבועה הזו תלך ותגדל.

אגב, כרגע ראיולה נחקר על ידי רשות המיסים ההולנדית בהעלמת מס בהיקפים אדירים ובדיווח מסולף של סכומי עמלות (בין היתר נחשד שהרוויח מעיסקת פוגבה סכומים שמגיעים עד 41 מיליון יורו), ובשל כך מושעה רשמית על ידי פיפא לשלושה חודשים. כמו שאתם רואים זה לא עוצר אותו.

אז אם אתם אוהבים כסף גדול, אולי כדאי לכם להיות סוכני כדורגל (תתחילו בלחפש כשרונות צעירים ולפתח קשרים עם עיתונאים שיקדמו אותם). אבל אם אתם אוהבים כדורגל? נצטט את ארסן ונגר בפניה המפורסמת שלו לסוכנים: 
“ההבדל ביני לבינכם הוא שאם בכדורגל לא היה כסף אני הייתי נשאר בכדורגל, ואתם לא”.

מערכת בארסה מאניה

החדשות הכי חמות בטלגרם שלנו

חולצות ברצלונה ב-80 שקל? המדריך המלא לרכישה

מדריך קניית חולצות ברצלונה 2023