Featured Video Play Icon

מי אתה פרנקי דה יונג? כל הדברים שאתם צריכים לדעת על קשר העתיד של ברצלונה

ברצלונה הצליחה להרעיד את הכדורגל האירופי כאשר החתימה כישרון נדיר ומבטיח. פרנקי דה יונג, קשרה ההולנדי בן ה-21 של אייאקס ילבש את מדי הבלאוגרנה החל מהקיץ הקרוב. החל מטכניקה עילאית ועד בשלות להיות ה-מנהיג של הקישור, דה יונג הוא השחקן המושלם לסגנון המשחק של החזקה בכדור ומי שאמור להיות השחקן המרכזי של בארסה בעשור הקרוב.

מיהו דה יונג ומה המאפיינים הבולטים שלו ככדורגלן?
אביא כאן ניתוח שנוגע בנקודות החוזקה שלו ובאספקטים אותם הוא צריך לשפר בעתיד:

איכויות:
1.שחקן בעל ערך מוסף.
אחת הנקודות החזקות של ההולנדי היא היכולת שלו להתאים את עצמו למספר עמדות במגרש והוא שלם בהרבה היבטים במשחק שלו: במערך של 3-3-4 דה יונג יכול לתפקד כשחקן ציר, כמספר 6 או 8 אם תרצו, וגם כבלם במקרה הצורך – על אף שזו לא העמדה בה הוא יכול לממש את מלוא הפוטנציאל שיש לו ברגליים. בעונה הנוכחית קשרה של אייאקס הספיק לשחק ב-23 משחקים כאשר ב-22 מהם הוא פותח בהרכב הראשון ואילו ב-17 משחקים הוא השלים את מלוא 90 הדקות.
אריק טן האג השתמש בו ב-19 משחקים כעושה משחק במרכז המגרש, פעם אחת כקשר התקפי ופעם אחת כבלם. תחת רונאלד קומאן בנבחרת הולנד שיחק פרנקי את הקשר הימני מתוך שניים במרכז במשחקים נגד צרפת וגרמניה (והיה מצוין). בפועל כמעט בכל משחק מראה ההולדני הצעיר את החכמה והשליטה שלו בחלקים נרחבים במגרש, מה שמוביל אותו לשחק בארבעה תפקידים שונים ברגעים שונים במשחק.

על אף שבבארסה יצטרך להקטין את הרדיוס בו הוא משחק כדי לא לתפוס את המיקום של חבריו לקבוצה – הכדורגל העולמי הולך לכיוון התפתחותי של שחקנים אינטליגנטיים ושלמים שיוכלו למלא מספר תפקידים שונים באופן איכותי.

2. אמן בשבירת קווים.
לדה יונג שליטה בשתי הרגליים ויכולת מושלמת להגן על הכדור כאשר הוא מחזיק בו תוך שהוא ממקם את גופו בין הכדור לבין השחקן היריב, דבר שמקשה מאוד לחטוף לו את הכדור מהרגליים בסיטואציות בהן הוא מתמודד מול שחקן הגנה אחד. החכמה הכישרון והטכניקה שלו מאפשרים לו להיות הכתובת למסירה גם באיזורים החשופים של היריבה ולעשות תמיד את מה שהמהלך דורש. דה יונג הוא מומחה בשבירת קווים ויצירת יתרון מספרי כשהכדור אצלו (ראו תמונה) ובמצבים בהם היציאה שלו עם הכדור לא צולחת והוא נכנס למצב מסוכן – הוא יודע כיצד להגן על הכדור כך שלא יאבד אותו במקום קריטי.

3. עתיד להיות בין הגדולים באירופה.
אחת הנקודות החזקות של ההולנדי הצעיר היא היציאות המעולות שלו קדימה – הוא לעולם לא מפנה את הגב למהלך והוא משתמש בגופו בצורה מושלמת כדי לתת לעצמו יתרון על יריביו. עם הכדור ובלעדיו דה יונג ממקם את עצמו כך שהוא מצמצם עד כמה שניתן את שטח המגרש שהוא לא רואה כדי שלא יהיה ניתן להפתיע אותו כאשר הוא מקבל את הכדור.ברגע שהכדור אצלו והמגרש פתוח בפניו קל לו הרבה יותר לצאת קדימה והבחירות שהוא צריך לקחת נעשות קלות יותר. ראיית המשחק המדהימה והבנת המשחק שלו גורמים לכך שדה יונג מכסה שטחים רבים במגרש תוך כדי שהוא משקיע מאמץ פיזי רב.

 

במצבים מסויימים ניתן לראות אותו משתמש במשאב חשוב וקריטי לשחקנים בעמדתו: היכולת להסתכל ימינה ושמאלה לפני קבלת הכדור. השילוב בין התכונות האלו הפכו את דה יונג לאחד השחקנים המוערכים והנחשקים ביותר באירופה. הקשר הצעיר יודע לשחקן כדורגל פשוט ועם זאת שולט במשחק בצורה מרהיבה, מייצר יתרונות במגרש, עושה סדר וקבלת ההחלטות שלו פשוט מדהימה למישהו בגילו.

4. חטיפה ויציאה מהירה קדימה והטעיות גוף.

פרנקי מנצל את היציאה המהירה של היריב השחקן היריב אליו כדי לעשות צעד אחד מהיר עם הכדור כדי לבטל אותו ומשתמש גם בחטיפות כדור כדי לצאת קדימה בחכמה. כשהכדור אצלו הוא משתמש בהטעיות גוף כדי לבלבל את שחקני היריבה בכך שנראה כאילו הוא מתחיל ריצה ואז בולם את עצמו וגורם לשחקן ששומר עליו לעשות צעד שפותח לדה יונג את השטח לרוץ אליו.

 

5. מסירות קצרות וארוכות
זה כלל לא פשוט להיות מעורב כל כך במשחק, לגעת המון בכדור ולמסור אותו לכל חלקי המגרש, לקשר ההולנדי זה בא בקלות וטבעיות: הסיבה לכך שהכל כל כך קל לו היא כיוון שדה יונג שולט ברגלו ברמה גבוה – אם זה עם החלק המלא, החיצוני או עם הפס וכמעט כל המסירות שלו מגיעות ליעדן: פרנקי מציג נתונים מרשימים כש- 91.7% מהמסירות שלו מדוייקות. לצורך השוואה לבוסקטס וקרוס יש כ- 95% דיוק במסירה ואילו לקשרים כמו פיאניץ’ ומודריץ’ יש 90.1% דיוק מה שבהחלט מראה על כך שדה יוג משתייך לרשימה של קשרים מהטופ כבר עכשיו.

המסירות הקצרות והמדוייקות שלו בהחלט תורמות לנתון המרשים הזה אבל נתון נוסף מעניין הוא שבנוסף למסירות הקצרות והבטוחות דה יונג משתמש לא מעט גם במסירות ארוכות, שבממוצע יש לו 3.7 כאלו למשחק כשהממוצע האירופי הוא 2.9! עם שילוב קטלני בין פסים קצרים ושמירה על הכדור ומסירות ארוכות שפותחות את ההגנה ומזיזות את השחקנים – דה יונג הוא מהמוסרים הטובים באירופה.

6. פתיחה לאגפים
זה פלוס ענק שהחוכמה שלו מתבטאת עם ובלי הכדור והתנועה שלו לאגפים מראה זאת. כשהוא בלי הכדור דה יונג מגיע לעיתים קרובות לאיזורים במגרש בהם הכדור לא נמצא בכדי לקבל את הכדור שם וכך לרווח את המשחק, מה שמוביל אותו להגיע לאגף לא מעט פעמים ובכך הוא משיג שני דברים חשובים: הוא נהיה מסוכן כיוון שהאיזור בו הוא נמצא דליל יחסית וגורם לשבירת המערך של הקבוצה היריבה. כמו כן כיוון שהוא מושך את תשומת לב שחקני ההגנה בכך שמגיע לאגף יכול שחקן אחר לנצל זאת עם תנועה נכונה ובכך להצליח לחדור את הגנת הירבה.


7. מרוכז ומאוזן

למרות גילו הצעיר והעובדה שאין לו הרבה ניסיון פרנקי דה יונג ממעט לאבד ריכוז. היכולת שלו להשפיע ולשלוט במהלך העניינים בדומיננטיות גורמת לכך שהוא לעולם לא מנותק והוא חי את המשחק כאשר הוא מעורב בהמון סיטואציות על המגרש. במובן הזה המספרים שלו הם מדהימים כשהוא רושם העונה 82.4 מסירות בממוצע למשחק מה ששם אותו במקום ה-9 באירופה ושלישי מבין אלו שהם קשרים אחרי קרוס ווראטי. כמובן שהוא גם השחקן עם ממוצע המסירות הגבוה ביותר בליגה ההולנדית כשהוא רושם 79 מסירות במשחק. הקצב שלו לא יורד ואין לו הפוגות במצבים בהם קבוצתו מובילה בפער משמעותי וגם לא כאשר הדברים לא מסתדרים לקבוצה שלו. במשחק מול פיינורד השנה הוא נגע 162 פעמים בכדור ובכך עקף את ארתור מבארסה שנגע 153 במשחק עם ולנסיה מוקדם יותר העונה. בהנהלת בארסה אלו בהחלט המספרים שמחפשים ומצפים מהקשרים שלהם וזה בהחלט היה פקטור משמעותי ברצון של המועדון להחתים את השחקן.

דברים לשיפור:

1. מהירות משחק
דה יונג יצטרך לשפר את היכולת שלו להבין באילו מצבים זה נכון להאיץ עם הכדור ולצאת קדימה במהירות ומתי עדיף לשמור את הכדור בטווח קרוב ולהמשיך להניע אותו. אפשר להגיד שעד היום הוא רגיל לשחק בקצב מהיר והוא יהיה חייב לדעת להשתלב בתוך משחק המסירות האיטי והסבלני של בארסה שגורמת לשחקני הירבה לצאת אליה ובכך לנצל את החורים שנותרים מאחור. בחודשים האחרונים ניתן כבר לראות שיפור מסויים שלו בהיבט הזה ואני משוכנע שלא תהיה לו בעיה להתאים את עצמו לקצב המשחק של בארסה.

2. משחקים גדולים

דה יונג עשה הרבה דברים גדולים ומרשימים אבל הם היו בעיקר בליגה ההולנדית ולמרות ששיחק נגד באיירן השנה הוא עדיין לא שותף במספיק משחקים עם קבוצות חזקות מהטופ של אירופה. זה עשוי לקחת לו קצת זמן אבל לא נראה כאילו תהיה לו בעיה להשתתף במשחקים במעמדים גבוהים., מה גם שהוא מוקף בשחקנים הטובים בעולם – אין הרבה ספקות לגביו וסביר להניח שהוא ישתלב במשחקים הגדולים די מהר.

3. הובלת כדור מרובת נגיעות
זו תהיה נקודה שאותה הוא יהיה חייב לשפר. הובלות הכדור שלו די מדוייקות וגם שוברות את קווי ההגנה אבל דורשות הרבה נגיעות בכדור, דבר שיכול להוות בעיה נגד הקבוצות החזקות שיחכו לאיבודי כדור שלו. אחד מהאתגרים שלו עכשיו יהיה לשפר את קבלת ההחלטות שלו עם הכדור ולבצע את הנגיעות בזמן הנכון – הרבה או מעט, בהתאם למהלך.

4. חזרה אחורה
גם פה יש לו דברים לשפר: המיקום שלו במגרש בשילוב היכולות שלו מביאות את דה יונג לנוע במגרש , להיות דינמי ולשרוף שטחים רבים וכתוצאה מכך הוא מתקשה לעמוד בקצב גבוה של מעברים הולכים וחוזרים של התקפה-הגנה (לעלות ולרדת). הוא יצטרך להבין שעל אף שהוא כלי התקפי ספקטקולרי תהיה לו לא מעט עבודה הגנתית שאותה הוא לא יוכל להזניח.

עידן בן חמו

גרתי בברצלונה כמה שנים טובות, עכשיו חזרתי לישראל כדי לכתוב על האהבה הגדולה שלי.

החדשות הכי חמות בטלגרם שלנו

חולצות ברצלונה ב-80 שקל? המדריך המלא לרכישה

מדריך קניית חולצות ברצלונה 2023