אז מה קרה לאנסו פאטי?

אנסו פאטי שחקן ברצלונה חווה פציעה חוזרת באחד מקבוצת שרירי ה- Hamstrings . שרירי ההמסטרינגס הינם קבוצת שרירים שנמצאים בחלק האחורי של הירך הכוללים:

Semi membranosus- נמצא באספקט הפנימי של הירך האחורית.

Semi tendinosus- נמצא באספקט הפנימי של הירך האחורית צמוד לשריר אותו הזכרתי קודם.

Biceps Femoris- שריר דו ראשי שנמצא באספקט החיצוני של הירך האחורית.

השריר השלישי אותו ציינתי הינו הכי מוטה לפורענות מכל השלושה, והוא גם השריר בו פאטי נפצע בפציעת ההמסטרינגס הקודמת שלו בירך שמאל, ולפי ההודעה הרשמית של ברצלונה הוא נפצע באותו שריר שוב.

ההמסטריגס אחראיים לכיפוף הברך, והם גם אנטגוניסטים (מתנגדים לתנועה) ליישור הברך, כך שהם צריכים להיות חזקים כדי להתמודד עם ריצות ספרינט ובזמן בעיטה.

ספציפית שריר הבייספס פמוריס נוטה יותר להיפצע בזמן ספרינט, יציאה מהירה מהמקום ובלימה חדה, ספרינטרים מצטיינים יודעים להפיק כיווץ מהיר בשריר הנ״ל ועל ידי כך ‘למשוך’ את הרצפה במהירות גבוהה ובעוצמה חזקה ולכן לרוב דווקא אותם יותר קשה לשקם כי הטכניקת ריצת ספרינט שלהם יותר מתפרצת.

באופן כללי פציעות המסטרינגס הן מאוד נפוצות, במחקר שעשו לפני כמה שנים באנגליה דווחו שפציעות המסטנרינגס מהוות כ-11% מסך כל הפציעות בליגות הכדורגל המקצועני, וזאת גם בשל אחוז גבוה לפציעה חוזרת.

המחקרים בעיניין מדווחים על סיכויים של בין 12-48 אחוזים לפציעה חוזרת בשרירי ההמסטרינגס. מכל הפציעות, זאת הפציעה שסומנה כבעלת האחוז הגבוה ביותר לחזרה בהשוואה ליתר פציעות הספורט כדוגמאת נקעי קרסול, חבלות ירך וקרעים או חבלות ב MCL.

הדרגות של הקרעים בהמסטרינגס מחולקות לשלוש:
דרגה אחת- הכי נמוכה מתיחה חזקה עד קרע קטן
דרגה שנייה- קרע חלקי של עד מחצית מסיבי השריר
דרגה שלישית- הכי פחות סביר וקורה רק באחוז אחד מכל הפציעות מעל מחצית הסיבים עד קרע מלא שכולל איבוד פונקציה והשפעה על מבנים נוספים.

נתון נוסף וחשוב אליו אנחנו מתייחסים הוא מיקום הפציעה לאורך השריר: ככל שהפציעה מערבת יותר סיבי גיד (גבוהה יותר) הפציעה נחשבת קשה ומורכבת יותר.

האם בבארסה נהגו בחוסר אחריות במידה מסויימת? קשה לדעת. לפי טרנספר מרקט אנסו היה בחוץ 65 יום מפציעת ההמסטרינגס האחרונה. בכל הנוגע לזמן שיקום המגמה היום היא להאריך את זמן החזרה למגרש, אם פעם היו מדברים על 4-12 שבועות כדי לחזור למגרש, היום זמן מינימלי לחזרה לפעילות אינטנסיבית המתיחה קלה הוא 4-6 שבועות ובפציעה בדרגה 3 זמן ההחלמה יכול להיות עד שנה.

אני מניח שהמועדון עשה מעל ומעבר כדי לדאוג לטיפול ברמה הגבוהה ביותר אך בכל מועדון הלחץ להחזיר מהר עושה את שלו.

מה עכשיו? ממקורות בספרד נאמר שאנסו פאטי בדרך לניתוח. לרוב ניתוח נעשה כאשר יש קרע בחלק הגידי, במהלך הניתוח הרופא מוריד את הרקמה הפגועה ומעגן את הגיד בצורה חזקה יותר לעצם כדי למנוע ניתוק חוזר.

זמן החזרה אחרי הניתוח באופן רשמי הוא 3 חודשים אבל במציאות מניסיוננו זה תמיד לוקח יותר זמן.

אני מאחל רק בריאות לשחקן, ואני מקווה שהוא יחזור למגרש כמה שיותר מהר.

נדב זילברשטיין

החדשות הכי חמות בטלגרם שלנו