Featured Video Play Icon

דעה: למה ברצלונה ופראן טורס הם זוג משמיים

בספורט, כמו בחיים, לפעמים מקבלים הזדמנות שניה. דברים עוברים לידך ובדיעבד אתה מבין שפספסת אותם. הפיתוי להחזיר את הגלגל לאחור הוא בלתי נמנע. יש כל כך הרבה סיפורי “ומה אם” שאנחנו אוהבים לספר לעצמנו, אפילו אם זה מענה אותנו.

במהלך הימים האחרונים, שמועות רבות זרמו על רכישתו של חלוצה של מנצ’סטר סיטי על ידי ברצלונה. לא, החלוץ הזה הוא לא ראחים סטרלינג אלא הספרדי הבינלאומי פראן טורס. החלוץ בן ה-21 חיפש שינוי בנוף אחרי ששקל לחיוב את הפרויקט הספורטיבי החדש בברצלונה, התעניינות שמסתבר היום, הייתה הדדית. זו הזדמנות שנייה נדירה, דווקא לברצלונה, הזדמנות לרכוש שחקן שהיו צריכים לרכוש לפני שנים. ברצלונה זקוקה לפראן, ואלו הסיבות למה.

ילד הפלא מולנסיה

פראן טורס גרסיה נולד וגדל בפרבר של ולנסיה, הוא התחיל לשחק באקדמיה של מועדון הכדורגל המקומי בגיל שש, שם שיחק כ-15 שנים. עמוס בכישרון, פראן ערך את ההופעה הראשונה בקבוצת המילואים בגיל 16 וכבש את שער הבכורה שלו כבר בגיל 17.

בנובמבר 2017 ערך את הופעת הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת של ולנסיה. וכבר בדצמבר באותה השנה ערך את הופעתו הראשונה בלה-ליגה ובכך הפך לשחק הראשון שנולד בשנות ה 2000 שמשחק בליגה, כמו כן הוא שחקן ולנסיה הצעיר ביותר ששיחק ב50 משחקי ליגה רשמיים.

לפני שקריירת המועדונים שלו החלה להתפתח, פראן כבר זכה לככב בשורות קבוצות הנוער הלאומיות של נבחרת ספרד. בשנת 2017 זכה ביורו U17 ובשנת 2019 ביורו U19. באופן טבעי, פראן משך את תשומת ליבם של המועדונים הגדולים בעולם, בכללם ברצלונה. בשנת 2020 מנצ’סטר סיטי היא זו שזכתה להחתימו בסכום של 20 מיליון יורו, מחיר נמוך לכל הדעות בהתחשב בפוטנציאל שלו. במדי הסיטיזנס כבש טורס 16 שערים ב43 משחקים.  אך לא רק בגזרת המועדונים הבוגרים מצטיין פראן, הוא שחקן מפתח בנבחרת ספרד תחת לואיס אנריקה בה כבש 12 שערים ב22 משחקים, כולל 2 בקמפיין היורו האחרון בקיץ 2020.

פרופיל שחקן

בואו נסתכל רגע על שיטת המשחק של פראן טורס. חוזקות, חולשות ונטיות. הוא משחק גם כקיצוני (ימני ושמאלי) וגם כחלוץ ‘9’ קלאסי. הוא בעל רגל ימנית חזקה אבל התרגל להשתמש בשתי הרגליים באופן הולם למדי, הדבר גם מאפשר לו לשחק כקיצוני טבעי או ככזה בעל רגל הפוכה.

הורסטיליות שלו היא התכונה הבולטת ביותר וללא צל של ספק אחת מהסיבות לרכישתו ע”י ברצלונה. למעשה, לאורך 43 ההופעות שלו במדי מנצ’סטר סיטי, ב18 מהן בלבד שיחק כחלוץ. בשאר הופעותיו הוא שיחק כקיצוני ימני או שמאלי. ובמדי הנבחרת שיחק לאחרונה כחלוץ נגד איטליה בליגת האומות, שם כבש צמד.

המעבר ההדרגתי של פראן טורס בסיטי מהצד לאמצע.

היכולות הבולטות של טורס הן כדרור,  מיקום וסיומת, ואסור לשכוח את נתוניו הפיזיים המרשימים (184 ס”מ). 

מבחינת ורסטיליות ביכולותיו הוא בהחלט שחקן מוכשר טכנית שפורח תחת טקטיקטות שונות. יכולותיו לשלוט על הכדור בשטחים צפופים עוזרות לו להצטיין בכדורגל שמכוון החזקת כדור ומהירותו תורמת לקטלניות בהתקפות מעבר.

דוגמה לכושר ההסתגלות שלו ניכרת במשחקיו תחת פפ גווארדיולה ולואיס אנריקה. שניהם מאמנים שונים אך עם פילוסופיה דומה למדי, דבר שמראה שאי אפשר לכבול אותו לסוג משחק אחד בלבד. כאשר הוא משחק משמאל הוא מתפקד כקיצוני הפוך, חותך פנימה לרחבה עם רגל ימין הדומיננטית. בצד ימין הוא ייקח את המגנים שלו ב1:1 לאורך הקו כמו קיצוני טבעי (בדומה ללירוי סאנה), שם יחפש להכניס כדור לרחבה או לכבוש. פראן הוא גם כובש מעולה עם יכולת סיום גבוהה ביותר. 

לעומת זאת, כחלוץ קלאסי הוא מצטיין במיקום מעולה במרכז הרחבה. למרות זאת, מיקום בלבד לא מספיק כדי להיות כובש מצטיין. מה שיש לפראן, ה X פקטור הייחודי לו הוא הביטחון שלו, כזה שניתן להשוות רק לשחקני עלית. אתה יכול להרים משקולות כדי להתחזק, אתה יכול לרוץ ספרינטים כדי להיות מהיר יותר. אתה לא תמיד תוכל ללמוד להיות כובש.

חסרונות:

נכון, טורס צריך לעבוד קשה כדי להיות מעורב בבניית המשחק. לאורך השנתיים האחרונות מדד ה-xG לבניית משחק היה 0.23 ל90 דקות, התרומה הקטנה ביותר מבין שבעת שחקני ההתקפה במנצ’סטר סיטי. טורס דומה יותר אם כבר לחלוץ 9 מאשר ל-9 מזויף. במדד הxG להבקעות הוא עדיין נמצא ביחס של +3. בנוסף, הוא רק בן 21 והוא כבר חלק מאחת הקבוצות היצירתיות ביותר בעולם.

נקודות אור:

למרות שיש רק מעט עונות שבהן הוצבו עליו זרקורים, טורס כבר הצליח להתבלט בלא מעט משחקים. לאחרונה כיכב נגד איטליה בחצי גמר ליגת האומות והראה למה יש הרואים בו חלוץ-על לעתיד. במחצית הראשונה הוא כבש צמד וזכה בשחקן המשחק. השער הראשון היה בבעיטה מהאוויר מתוך הרחבה והשני בנגיחה. 

בספטמבר האחרון כבש שלושער כחלוץ נבחרת ספרד בניצחון 6-0 נגד גרמניה. בשתי ההופעות הללו הראה יכולות כיבוש יוצאות דופן כנגד שניים מהשוערים הטובים בעולם: ג’יאנלואיג’י דונארומה ומנואל נוייר.

במאי האחרון כבש שלושער אחר, הפעם בפריימיר-ליג נגד ניוקאסל, כאשר אחד מהשערים הללו היה בעקב מרהיב. בכך הפך לשחקן הצעיר ביותר שכבש שלושער תחת פפ גווארדיולה, מאז ליונל מסי.

היכן יוכל להשתלב בברצלונה?

עכשיו שסיימנו לנתח את השחקן בואו ננסה להבין היכן יכול להשתלב בברצלונה הנוכחית. תחילה, הורסטיליות שלו משמעותה שיקבל דיי והותר דקות משחק, בייחוד עם מצב הפציעות במועדון יימשך.

כמאמן, צ’אבי מנסה להרחיב את המגרש כמה שרק אפשר, ולכן, מהירותו וכשרון הכדרור של טורס באגף יכול לבוא לידי ביטוי. נטייתו לחתוך מהאגף יכולה גם לבוא לידי ביטוי בייחוד עם תמיכה בחפיפה של מגנים תוקפים כמו ג’ורדי אלבה.

עם זאת, יעילותו הגדולה ביותר של טורס היא ללא צל של ספק בתוך הרחבה, או לכל הפחות בשליש המגרש המרכזי. המשיכה העיקרית של ברצלונה לטורס היא יכולת הכיבוש שלו, יכולת שלאחרונה חסרה בקבוצה.

ברצלונה החדשה של צ’אבי (עדיין) לא מייצרת הרבה מצבי הבקעה כמו מנצ’סטר סיטי של פפ גווארדיולה, אבל טורס יכול לכבוש הרבה שערים ממעט מאוד מצבים, הוא ימצא את עצמו בסופן של הרבה הגבהות, כדורי עומק ומסירות לתוך הרחבה, ושם הוא ידע לנצל אותן.

הרכבים פותחים מגוונים קיימים בנוכחותו, כמו פאטי משמאל, דפאי כחלוץ וטורס מימין או לחילופין טורס שיחליף את ממפיס לחלוטין כחלוץ הפותח ודמבלה כקיצוני ימני. אך רק עצם הנוכחות של ארבעה שחקני התקפה איכותיים שיכולים למלא שלוש עמדות תביא שינוי ותחרות בריאה למועדון וכל זאת בלי להזכיר כשרונות צעירים כמו עבדה ואיליאס.

ללא תלות בתמהיל ההרכב הפותח, הפרופיל של טורס משלים את אלו של פאטי, דמבלה, וממפיס. כמו כן, בוסקסט והמגנים יפרחו תחת כתובת נוספת לשליחת כדורים עמוקים, שטוחים או מוגבהים.

טורס מגיע לברצלונה ראשית כשחקן שיודע לכבוש שערים. הוא מגיע עם נסיון רב וזאת למרות שהוא רק בן 21. הוא מתאים לתכניות לטווח ארוך של המועדון ומתאים באופן מושלם לסגנון המשחק של צ’אבי. ייתכן שהוא יקר יותר משחקנים אחרים כמו קארים אדיימי או ארתור קבראל, אבל הוא מגיע עם קבלות וניתן לסמוך על ביצועיו. הדבר החשוב ביותר הוא מימד ההתקפה שטורס מביא לברצלונה, מימד שיכניס בשנית פחד ביריבות של הקבוצה, מימד שהיה חסר כל כך לאחרונה.

אם יש זיווגים משמים בכדורגל, הרי שזו אחד מהם.

כתבת מקור מ׳בארסה יוניברסל׳, תורגם על ידי אנדרס קוניג.

אנדרס קוניג

החדשות הכי חמות בטלגרם שלנו