ויקטור פונט

הראיון המלא של ויקטור פונט ל׳אולה׳ הארגנטינאי

הראיון המלא והמעניין של ויקטור פונט ל’אולה’ בארגנטינה:

מראיין: בשבוע שעבר שמת דגש על האינפורמציה שאומרת שמסי עלול לעזוב את בארסה ב-2021. כמה זה סביר?

“אמרת בעצמך: עלול. המועדון מהצד שלו טוען ש’אנחנו הולכים להנות ממנו לעוד הרבה שנים’. בקרוב נדע עד כמה זה נכון… בחודש ינואר הקרוב, ליאו יהיה חופשי לנהל מו”מ עם כל מועדון, מה שאומר שבארסה הייתה צריכה לסגור את זה כבר מזמן והיא לא עשתה זאת. כל עוד זה לא קורה נמצא את עצמנו במצב רציני מאוד”.

אתה מסוגל לדמיין את מסי במקום אחר?
“מסי הגיע לבארסה לפני 20 שנה, כשהוא היה בן 13, ולא אני או כל שחקן אחר של ברצלונה יכול לדמיין אותו לובש מדים של קבוצה אחרת, חוץ משל האלביסלסטה כמובן. הוא איש של מועדון אחד – ובארסה ומסי מוכרחים למצוא דרך תמיד ללכת יחדיו. יהיו המון קבוצות שמעוניינות בליאו אבל המפתח הוא ותמיד יהיה שמסי שמח לשחק כאן, צריך להציע לו את התנאים הטובים ביותר כדי לנצח ולזכות בהכל”.

איך מסי הגיע לנקודה כזאת שהוא שוקל מה לעשות?
“אני מתעקש שאסור לנו לקחת את הסיטואציה שתיארת כמובנת מאליה. יש סיבה למצב הזה. לכן חשוב להבין שמה שמניע את מסי זה לשחק את הכדורגל הטוב ביותר שאפשר, לזכות בתארים ולשמח את האוהדים, זה הדרייב שלו. ליאו ומשפחתו גרים בברצלונה באושר כבר במשך שנים רבות ולמרבה המזל, אני רואה שהוא רחוק מלרצות ליצור או לעורר מחלוקות. הוא מתעסק רק בדבר אחד”.

האם הסקנדל של ההשמצות עליו ועל אשתו מצד המועדון ברשת והאמירות של אריק אבידל היוו טריגר והיו הקש ששבר את גב הגמל מבחינת מסי?
“אני חושב שאלה שני נושאים שונים. הסקנדל של הרשתות, למרות שהיה קשור אליו ישירות ולמרות הלכלוכים עליו, הוא נושא מוסדי ובעיה ניהולית – וזה דבר שליאו מנסה תמיד להתרחק ממנו, הוא מתמקד בחייו המקצועיים – שזה אומר רק בכדורגל. הקונפליקט עם אבידל כן השפיע עליו באופן ישיר – ואין צורך לפרשנות כדי להבין את הדעה שלו בנושא, הוא נתן אותה באופן מיידי והיא הייתה ברורה לחלוטין בהודעה באינסטגרם שלו. ובצדק”.

האם אתה בקשר קרוב עם מסי? הוא מתעניין בפוליטיקת המועדון?
“עוד לא היה לי התענוג לפגוש את מסי אישית, בינתיים. אבל אנחנו מקווים להסביר לו בקרוב את הפרויקט שלנו, שמתכוון להבטיח שבארסה תוכל להמשיך להתחרות ברמה הכי גבוהה. כי אני בטוח שברגע שאוכל לראות אותו, הוא יאהב את זה וכל ספק שהיה לליאו לגבי העתיד של המועדון יעלם”.

מה תציע לו בחוזה?
“עבור מסי, הפרויקט הספורטיבי חשוב בהרבה מהחוזה שלו. הפרויקט הספורטיבי שאנחנו בונים עבור בארסה הוא בראש סדר העדיפויות ואני בטוח שבהיותו איש של מועדון – ללמוד על הפרויקט זה מה שיעניין אותו ולא סוג החוזה. ובמובן הזה, בילינו שנים של עבודה כדי לבנות ולארגן מחדש את המבנה הטכני של בארסה ויצרנו קשר עם הכישרונות והמוחות הגדולים ביותר של ברצלונה שזמינים עבורנו. פרויקט העתיד של בארסה חייב לכלול את המקצוענים האלה שיודעים את העמדה שלהם הכי טוב, שמכירים מקרוב את הסגנון שהביא את בארסה לצמרת עולם הכדורגל. אני בטוח שזה הרבה יותר חשוב לאדם כמו ליאו מאשר החוזה”.

הרבה מצביעים על כך שהתסכול של מסי הוא על כך שההנהגה הנוכחית, עם ברתומאו במרכזה, ניסו להאשים את מסי בעקיפין במעורבות בהחלטות מבפנים. אתה חושב שזה העניין?
“כשהתפתחת כאדם וכשחקן הפכת לטוב ביותר בהיסטוריה, זה נורמלי שהדעה שלך תיחשב ויהיה לה משקל מסוים כשמבצעים החלטות קולקטיבית. חייבת להיות לך דעה, באופן טבעי. אם המצב היה ההפך זה היה לא נורמלי. אבל דבר אחר לגמרי, זה להפוך את ליאו לאשם בהחלטות שאחרים ביצעו – ולנסות להפיל בלי בושה את הדברים הרעים שעשית על מסי. ליאו הוא השחקן הטוב בעולם והטוב בהיסטוריה, כל מה שמסביבו צריך להיות על פיו. בפועל, זה ממש לא היה המקרה בזמנים האלה וזה מה שיצר את ביטויי האכזבה והתסכול הפומביים שמסי הביע”.

איזה סוג של פרויקט אתה צריך להציג כדי לשמור עליו?
“זו השאלה העיקרית מהיסוד מבחינתנו. אנחנו נהיה מחויבים באופן מוחלט לשחזור המורשת הממלכתית והמנצחת שקרויף יצר וגווארדיולה שיכלל. אנחנו הולכים להכיר לשחקני עבר את המודל, ואלה שיש להם את היכולות המתאימות יובילו את הפרויקט הספורטיבי. החל מהדירקטוריון ועד לקטגוריות הנמוכות ביותר של הכדורגל, כל עמדות המפתח והתפקידים בעלי האחריות של כל הקבוצות המקצועיות יאוישו על ידיהם. ומנהלים שלא מגיעים מעולם הכדורגל לא יתערבו ולא יקחו חלק בהחלטות שרק מקצוענים חייבים לקחת. בנוסף, אנחנו מקווים שפרויקט העתיד שאנחנו מקדמים יוכל לבנות גם על נוכחותו של ליאו מסי, גם אחרי שיפרוש ממגרש הכדורגל”.

הצבעת פעמים רבות על כך שאתם כבר צריכים לחשוב על איך ברצלונה תיראה בעוד מספר שנים בלי ליאו. מה הרעיון שלך כדי לחפות על העזיבה שלו? האם תהמר על שמות גדולים או על הלה מאסיה?
“קודם כל, כפי שכבר אמרתי לפני כן, המטרה הראשונה שיש לנו היא להיות מסוגלים להמשיך לבנות על מסי גם אחרי שיפסיק לשחק. החלום שלנו הוא שיהיה לנו צוות ניהול שבנוי משחקנים שהיו בבארסה. מעבר לכך, הרצון והחלום הראשי שלנו הוא שהקבוצה שלנו תהיה מורכבת בעיקר משחקני בית מהלה מאסיה. אנחנו צריכים להתבסס על זה. זה אומר שאנחנו מהמרים על הסגנון שיוהאן קרויף השאיר לנו, ומתרגלים אותו החל מהגיל הנמוך ביותר של הילדים עד לקבוצה הראשונה. השחקנים היחידים מבחוץ שצריכים לחתום כאן הם רק אלה שבאמת יש בהם צורך, שבבירור עושים את ההבדל על המגרש ושמתאימים לקבוצה ולמודל של בארסה. אלה ההשקעות היחידות שבאמת יהיו הגיוניות ושוות את זה”.

מה דעתך על הניהול של ברתומאו מבחינה ספורטיבית וכלכלית?
“בספורט, התוצאות היו יחסית טובות, הודות לדור הטוב ביותר בהיסטוריה שחיכה לו במועדון. קבוצה אולטרה תחרותית שמעולם לא התעייפה מלנצח. וזה היה המקרה למרות אינספור החלטות לא עקביות ושגויות שרק הפריעו לנו לנצח יותר – וששמו את עתידו המיידי של המועדון בסכנה ממשית. שחקנים שלא שיפרו אותנו בשום צורה הוחתמו, כאלה שכלל לא עולים על רמת הכישרון בלה מאסיה, בנוסף להחתמות לא נכונות מבחינה אסטרטגית וגם הימורים יקרים מאוד שנעשו יותר מדי ולא הצליחו – במיוחד לאחר העזיבה של ניימאר. לפיכך, הקבוצה המנצחת שהייתה צריכה להיבנות סביב מסי – זו שאנחנו זקוקים לה כדי להוציא ממנו את המיטב האפשרי – לא נבנתה, וגם לא היה שום תכנון יציב ועקבי של הסגל במטרה לחשוב על עתיד מבטיח עם ערבויות. מצד שני, בענפי הספורט האחרים במועדון, המשכנו להיות תחרותיים באופן כללי, חוץ מכדורסל שגם שם לא היה פרויקט ראוי.

ומבחינה כלכלית, חלק מהמורשת שהשאיר אחריו ברתומאו היא הפיכתה של ברצלונה למועדון עם החובות הגדולים ביותר בעולם. אבל עם כל החובות, איכשהו זה גם המועדון שמבזבז הכי הרבה כסף בעולם ולא מייצר משאבים שיאפשרו לעמוד בפני אתגרים עתידיים. בדיוק מהסיבה הזאת, בשנים האחרונות, הוא נאלץ לקחת שלל הלוואות, הוא ביצע עסקאות חשבונאיות שלא קשורות לכדורגל בימים האחרונים של העונה כדי לאזן את המספרים… עסקת פאוליניו, עסקת המכבסה של סילסן-נטו בשנה שעברה והטרייד של ארתור-פיאניץ’ עכשיו הן דוגמאות טובות לכך. ואם נוסיף לכל זה את משבר הקורונה הבלתי צפוי, המצב בחשבונות המועדון מדאיג מאוד, הפרופורציות המספריות כיום הן מסוכנות ביותר. כל הדברים האלה לוו ב- והושגו ע”י ריחוק משמעותי שבוצע בהדרגה בין המועדון לבין הבעלים האמיתיים שלו – חברי המועדון, שכבר לא מעורבים בהחלטות וכמעט לא נלקחים בחשבון, למעט פעם בכל 6 שנים כשהם צריכים לבחור נשיא”.

בראיונות אחרים בעבר, פונט תיאר את עצמו כ”קרויפיסטה-טליבאן”. האם להבנתך ברצלונה איבדה את הקשר שלה לאסקולת הכדורגל הזאת תחתיו?

“כשאני מגדיר את עצמי כקרויפיסטה, אני קודם כל משתדל להרחיק את עצמי מאלה שהולכים ומספרים על עצמם שהם ‘קרויפיסטאס’ – ואז עושים בדיוק ההפך ולא מיישמים את המילים שלהם במציאות. הם משתמשים בשם של קרויף באופן מניפולטיבי כדי לנסות לרצות את אוהדי ברצלונה, אבל בפועל הם לא מיישמים את אף אחד מהעקרונות האלה ועובדים בשיטות אחרות לגמרי. בשנים האחרונות, מרבית ההחלטות הספורטיביות שלהם לא היו מתקבלות בשום פנים ואופן בעיני קרויף עצמו”.

מה דעתך על המצב עם קיקה סטיין בהווה?
“הוא המאמן הנוכחי בברצלונה ומספיקה הסיבה הזאת כדי שיהיה ראוי לכל התמיכה שלנו והכבוד שלנו. באופן אישי, הוא מאמן שתמיד חיבבתי, אבל זה גם נכון שהוא לא האיש שאנחנו בונים עליו במחשבה על העתיד”.

האם ראית את הקטע בין אדר סראביה, העוזר של סטיין, לבין מסי במשחק נגד סלטה?
“כמו כולם, ראיתי את זה, אבל אנחנו לא יכולים לפרש את הסיטואציה במדויק כי אין לי מספיק אלמנטים של שיפוט בנושא. אני לא אוהב לנפח ולהוציא כל דבר מפרופורציות, אי אפשר לדבר על דברים שאנחנו לא יודעים”.

אם תנצח בבחירות, המאמן שלך יהיה צ’אבי?
“בוודאי. זה נכון שצ’אבי יהיה המאמן של בארסה ברגע שהוא יחליט, לא משנה מי הנשיא, כי צ’אבי שייך לברצלונה וזה החלום הכי גדול שלו. אבל אני גם בטוח שאין שום פרויקט אחר שעבד כל כך קשה במשך כל כך הרבה זמן כדי שההימור של צ’אבי יהפוך למשתלם ביותר ויהיו לו את סיכויי ההצלחה המקסימליים. כאחד שנוצר במשתלה, צ’אבי תואם בצורה מושלמת את הפרופיל של הבית, והוא מומחה ומגן מושלם של הסגנון שעלינו לקיים. עם ברכת הדרך של ההנהגה, הוא יהיה הציר שעליו יתבסס פרויקט הכדורגל של המועדון בשנים הבאות”.

האם זה לא מהווה סיכון שהניסיון היחיד שלו כמאמן ראשי הוא באל-סאד?
“אין הימור שלא כולל בתוכו סיכונים, אבל אנחנו משוכנעים שלצ’אבי יש תכונות מולדות ואת היכולות המתאימות כדי להוביל את הפרויקט הספורטיבי של בארסה בשנים הקרובות. מכל המקצוענים הרבים שהיה לנו הכבוד לפגוש בשנים האחרונות בהן בנינו את הפרויקט הזה, צ’אבי הוא האיש שעונה על הדרישות הנחוצות בצורה הטובה ביותר. לצ’אבי יש כישרון, ידע, הוא מכיר את המועדון היטב, יש לו כישורי מנהיגות בולטים, יש לו אישיות חזקה והוא אינטליגנט מאוד. הוא ירגיש נתמך על ידי המבנה שמקיף אותו וע”י כל הברסלוניסטאס”.

האם החזרה של פפ גווארדיולה היא פנטזיה בלתי אפשרית?
“היא לא צריכה להיות בלתי אפשרית. למעשה, הפרויקט שלנו בנוי בחלקו על השאלה הזאת: איך זה אפשרי שכמה מהכישרונות הגדולים ביותר בעולם הכדורגל עזבו את ברצלונה, כאשר במקום שנגרום להם לעבוד תחתינו אנחנו דואגים להרחיק אותם מכאן? ברור, לא כל שחקן עבר מתאים, לא כולם יכולים להשתלב ביחד ובבת אחת – ולא כל אחד יכול להיות הטוב ביותר בכל עמדה מסוימת. אבל מדובר בליצור את התנאים האופטימליים כך שכל הכישרונות שבארסה מייצרת ישארו לעבוד בבארסה במשך שנים רבות, כשכל אחד מהם תופס את האחריות הכי מתאימה לו”.

האם יש מקום גם לארגנטינאים שעברו במועדון בשנים האחרונות, כמו גאבי מיליטו או חאבייר מסצ’ראנו?

“אני לא מכיר אותם באופן אישי, אבל אני זוכר אותם כשחקנים מאוד נחושים ומחויבים בבארסה. ואני זוכר שפפ גווארדיולה תמיד דיבר בשבחם של השניים האלה. בכל מקרה, כמו שהסברנו פעמים רבות, אלה שאחראים על האזור המקצועי יצטרכו להחליט על מי צריך לסמוך ומי צריך למלא כל תפקיד. באופן אישי, אני אשמח ואהיה גאה אם תהיה לי האפשרות לבנות על דמויות כמוהם בפרויקט העתיד שאנחנו מתכננים”.

האם אתה מברך את הגעתו האפשרית של לאוטרו מרטינס לבארסה כדי להחליף בהדרגה את לואיס סוארס? האם הוא יכול להיות פרטנר טוב עבור מסי לקראת סיום הקריירה שלו?
“כמו שאמרתי לפני כן, אם ננצח בבחירות, ההחלטות המקצועיות יבוצעו ע”י אנשי המקצוע והספורטאים שיעמדו בראש הפרויקט, לא ע”י אנשי ההנהלה. אז זאת שאלה בשבילם, לא בשבילי, כי זה לא יהיה תפקידי להחליט על דבר כזה. אם אתה בכל זאת רוצה לשמוע את דעתי, באופן אישי אני יכול לספר לך שלאוטרו הפתיע אותי מאוד כשהגיע לקאמפ נואו עם אינטר. ולואיס סוארס הוא אחד מהחלוצים הטובים ביותר שאי פעם היו בברצלונה, סקורר היסטורי שבדיוק עבר השבוע את קובאלה כאחד ממלכי השערים בתולדות המועדון”.

עידן

החדשות הכי חמות בטלגרם שלנו