מאחורי הקלעים בסערה המגעילה שהובילה לסיום תפקידו של צ׳אבי הרננדס כמאמנה של ברצלונה

מאמר של פול באיוס עבור האת׳לטיק:

צ’אבי התעורר ביום שישי בבוקר לחדשות לא נעימות במיוחד.

בעת שקרא את התקשורת המקומית בברצלונה, נתקל בדיווח שטען כי המועדון שלו כבר הסכים לתנאים אישיים עם הנסי פליק כדי להחליפו. עוד נטען כי המאמן הגרמני יוכרז רשמית ביום שני.

זו הייתה חדשות עבור מאמן ברצלונה – אך הוא היה בחשכה רוב השבוע.

באותה תקופה, נשיא המועדון ז’ואן לאפורטה דחה פעמיים בקשות מצ’אבי לשיחות, שרצה להתייחס לשמועות המסתובבות לגבי עתידו. במקום זאת, לאפורטה אמר לצ’אבי כי הם ייפגשו ביום שני הקרוב, יום לאחר סיום העונה.

ביום שישי, המאמן בן ה-44 החליט שהספיק לו. הוא ידע שדיווחים כאלה לא יהיו לגמרי חסרי בסיס. הוא שלח ווטסאפ ללאפורטה בפעם השלישית ודרש שייעשה סיום לעניין באותו יום.

לאפורטה הסכים, וכך הנשיא, המנהל הספורטיבי דקו, והמנהלים רפאל יוסטה, אנריק מסיפ וג’ואן סולר כולם נסעו למתקני האימונים של ברצלונה בסביבות הצהריים.

כמה מקורות שנכחו – וכמו כל אלו המצוטטים במאמר זה, ביקשו להישאר בעילום שם כדי להגן על היחסים – אומרים שהשיחות לא היו ארוכות ולא מתוחות. לצד צ’אבי היו עוזר המאמן ואחיו אוסקר הרננדס, וכן מאמן הכדור החופשי סרחיו אלגרה.

לאפורטה הודיע במהירות למאמן שהמועדון החליט להיפרד ממנו – רק חודש לאחר שהחליטו למעשה להחזיר אותו לתפקיד.

המחזור המדהים הושלם. בחזרה בינואר, צ’אבי אמר שהוא עומד לעזוב את העבודה שהוא תיאר כ”אכזרית”, כזו ש”שוחקת אותך”. אז המועדון רצה לשנות את דעתו. הם הצליחו, ורק לפני חודש, צ’אבי הופיע לצד לאפורטה ודקו; השלישייה הציגה חזית מאוחדת שהתפרקה במהירות מאחורי הקלעים.

איך הגענו לנקודה זו?

כמו שזה עשוי להיראות מוזר, משחק חסר משמעות יחסית נגד אלמריה שהודחה כבר ב-16 במאי יירד כרגע המפתח.

לפני המשחק הזה, צ’אבי אמר: “אוהדי ברצלונה צריכים להבין שאנחנו במצב קשה, במיוחד בצד הכלכלי.

“המצב הכלכלי שלנו אינו זהה לזה שלפני 20 שנה, כשהמנהל המועדון יכול היה לומר, ‘אני רוצה להחתים את השחקן הזה, את השחקן הזה ואת השחקן הזה׳ וקיבלנו את כולם.

“האוהדים צריכים להבין שעלינו להתאים את עצמנו לכך. אני עושה את זה ואנחנו נעשה את זה יחד כמועדון. זה לא אומר שלא נתחרה. ננסה את הכי טוב שלנו.”

אין שום דבר לא נכון במה שצ’אבי אמר – ברצלונה עדיין בבעיות כלכליות וכוח הקנייה שלה מוגבל. אבל דבריו הרגיזו את לאפורטה, לפי מקורות המקורבים לנשיא ברצלונה.

הם אמרו שהוא הרגיש “נבגד” על ידי צ’אבי.

זה שכנע את לאפורטה שצ’אבי צריך ללכת – אבל למעשה זה צריך להיחשב כגפרור קטן שהדליק נהר ארוך של בנזין שנמשך עוד הרבה אחורה.

נתחיל עם ערב ה-24 באפריל. לאפורטה היה בטלפון, בבית, הזמין אוכל מ”פארקו” – מסעדת סושי יפנית ידועה בברצלונה. גם צ’אבי, דקו, יוסטה, מסיפ, סולר ויועצו של לאפורטה, אלחנדרו אצ’וואריה, נכחו.

הם חגגו את החלטת הנשיא להשאיר את צ’אבי כמאמן ברצלונה לעונה הקרובה. עבור חלקם, זו הייתה תוצאה בלתי צפויה.

כמה חברי מועצת המנהלים גילו על החדשות מהתקשורת המקומית. בפעם האחרונה שדיברו עם לאפורטה, מוקדם יותר באותו יום בישיבת מועצה, נאמר להם שהתסריט הסביר ביותר הוא שצ’אבי ייפרד, ללא קשר אם שינה את החלטתו להתפטר.

חודשים לפני כן, בדצמבר, כמה מיועציו הקרובים של לאפורטה התחילו להציע את הרעיון להיפרד מצ’אבי בסוף העונה (הוא האריך את החוזה עד 2025 בספטמבר), לאחר סדרת ביצועים גרועים, הן בלה ליגה והן בליגת האלופות.

המתחים גברו כאשר לאפורטה התערב בבחירת הסגל של צ’אבי למשחק ליגת האלופות נגד אנטוורפן, משחק שבא לאחר הפסד ביתי מזיק 4-2 לג’ירונה. הבעיה הייתה בכך שצ’אבי נתן לקבוצה שלו שלושה ימי חופש לפני המשחק, ואז לקח את כל הקבוצה למירוץ קארטינג.

מתח זה תרם להרגשה הגוברת של בדידות שצ’אבי ביטא בהודעתו ב-27 בינואר לאחר תבוסה מפתיעה 5-3 בבית לויאריאל, כשהוא הצהיר כי הוא אינו יכול להמשיך כמאמן והוא יפרוש בסוף העונה.

אחרי זה, תוצאות ברצלונה החלו להשתפר. הם נכנסו לריצה של 13 משחקים ללא הפסד. חלקם התחילו לקרוא להשאיר את צ’אבי. לאפורטה היה ביניהם.

אבל למרות שהצהיר בפומבי שהוא רוצה שצ’אבי יחזור בו מהחלטתו במרץ, מקורות מקורבים ללאפורטה אומרים שנשיא ברצלונה השתכנע מאוחר יותר שהמועדון יהיה טוב יותר עם מאמן חדש. מקורות מקורבים לדקו אמרו שהמנהל הספורטיבי הגיע למסקנה זו גם כן.

היו לכך גורמים רבים.

הפורמה הטובה של ברצלונה הגיעה לסיומה, עם הפסד לפאריס סן-ז’רמן ברבע גמר ליגת האלופות שהגיע מיד לפני הפסד שני לקלאסיקו בעונה לריאל מדריד.

אבל גם החששות הישנים לא נעלמו. הייתה תסכול בנוגע למה שתפסו כחוסר אינטנסיביות באימונים.

מקורות המקורבים לצ’אבי ולצוותו מתעקשים שהסטנדרטים היו גבוהים, ושהלוח הזמנים האינטנסיבי של המועדון עיצב את הגישה שלהם. חלק מחברי המועצה נשארו לא משוכנעים, ובינואר, רוברט לבנדובסקי ביקר במשרדו של צ’אבי כדי להתלונן על האימונים.

מתנגדיו של צ’אבי גם חשו כי היה זה חושפני שכאשר המאמן נתן לשחקניו חופשה ביום ראשון לפני משחק רבע הגמר המכריע בבית נגד פאריס, השחקנים עדיין החליטו להגיע ולהתאמן בעצמם. כל זה שיחק תפקיד גדול בהחלטת המועדון להביא מאמן כושר חדש – חוליו טוס, לעונה הבאה.

“הוא אף פעם לא עבר במלואו את המעבר מחשיבה של שחקן לחשיבה של מאמן,” אמר מקור בכיר, שהציג את דעתו על המעבר של צ’אבי לאימון. “כשאתה אחראי על חדר ההלבשה אתה צריך לעבוד הרבה יותר, להשקיע שעות רבות במתקני האימון ולדעת מה הכי טוב לכל הקבוצה״.

נושא גדול נוסף של חיכוך בין צ’אבי לבין מנהלי ברצלונה הבכירים היה הטיפול בלבנדובסקי ובויטור רוקה.

מקורות בכירים אומרים שצ’אבי ביקש לאחרונה מהמועדון לעשות מאמץ ולנסות למכור את לבנדובסקי בקיץ הבא, מכיוון שהוא והצוות שלו היו בספקות לגבי החלוץ ושכרו הגבוה. הם אמרו שהמאמן נאמר לו שהמצב יצטרך להיות מטופל בזהירות, שכן לא ניתן להבטיח כספים להבאת מחליף מתאים.

למרות זאת, לבנדובסקי הוחלף על ידי צ’אבי שש פעמים בשבעת משחקי הליגה האחרונים. זה גרם למתח עם השחקן ומנהיגות ברצלונה חשבה שהמאמן פועל בצורה פזיזה.

גם עם רוקה, מקורות בכירים מאמינים שצ’אבי לא טיפל בו היטב, והשחקן בן ה-19 כמעט ולא קיבל הזדמנויות בקבוצה הראשונה, מה שפגע בביטחונו.

צ’אבי וצוותו פעלו באומץ בשני המקרים, בידיעה שהחלטותיהם לא היו מוערכות על ידי חלק מהבכירים. הוא גם היה פתוח וישיר יותר בביקורת על שחקניו.

במשחק נגד ולנסיה באפריל, רפיניה התעמת עם אחיו ועוזרו של המאמן, אוסקר, כאשר הוחלף. לאחר שריקת הסיום, צ’אבי נזף ברפיניה ואמר לו שהוא לא ישחק במשחק הבא כי “יש התנהגויות שלא ניתן לאפשר”.

שבוע לאחר מכן, אחרי שברצלונה הפסידה 4-2 לג’ירונה, תוצאה שהעבירה את התואר למדריד, צ’אבי אמר שהוא “עצוב כי הקבוצה עשתה הרבה טעויות העונה”.

הוא הוסיף: “אנחנו, צוות האימון, מכינים את תוכניות המשחק כל כך טוב, אבל אלו טעויות אישיות ופרטניות שהגדירו את הקמפיין שלנו. כך איבדנו את תואר הליגה.”

באופן בולט, כאשר צ’אבי הופיע מול המיקרופונים של התקשורת, לאפורטה, דקו ובכירים אחרים ערכו פגישה מאולתרת מחוץ לאצטדיון מונטיליבי של ג’ירונה. הם נראו בקלות על ידי צלמים.

“הם רוצים להיראות, אני מניח,” אמר עובד המועדון אז, כאשר נשאל מדוע יקיימו פגישה במקום שהיה למעשה ציבורי. זו הייתה תמונה שבעיני התקשורת של ברצלונה, הגבירו את אי הוודאות האחרונה סביב תפקידו של צ’אבי.

מקור בכיר נוסף אומר: “חלק אמרו לנשיא, ‘הזהרנו אותך’ אחרי התצוגה בג’ירונה.”

תוצאה זו הייתה נקודת מפנה. ובשבועות האחרונים, מקורות במועדון אומרים שהמתחים גברו סביב הערותיו של צ’אבי לגבי תכנון ההעברות בקיץ – כאשר המאמן, לדעתם, תיאר מטרות לא מציאותיות לתקשורת.

כאן אנו חוזרים לאותן הערות על אלמריה שזיעזעו כל כך את לאפורטה – ולמה הוא הרגיש “נבגד”.

“באותה פגישה בביתו של לאפורטה, הנשיא שאל את צ’אבי כמה הוא מאמין בסגל הנוכחי של ברצלונה,” אומר מקור בכיר במועדון. “הוא השיב שביטחונו גבוה מאוד, שהעמוד השדרה של הקבוצה טוב מאוד ושזה רק צריך כמה שינויים כדי להפוך אותו לתחרותי שוב.

“זה לא עולה בקנה אחד עם הנרטיב שהוא מכר בתקשורת בשבועות שלאחר מכן.”

לא היה צפוי שלפורטה יאשר את הישארותו של צ’אבי באותו יום. זו הייתה עוצמת הנאום שהוא נשא עם הנשיא בדירתו במרכז העיר, ששמרה עליו בתפקיד.

כעת, כשצ’אבי מיועד למשחק אחד אחרון על הקווים של ברצלונה – בטיול ביום ראשון לסביליה – כולם מודעים לכך שצ’אבי לא היה באמת בעמדת כוח במשך זמן רב. רבים שאלו את השאלה: האם לא היה טוב יותר להיפרד ממנו בחודש שעבר?

“זה לא קל להיות אכזרי ולהיפרד מאגדה של המועדון,” אומר מקור בכיר, שגם הזכיר איך ההתנהלות הנתפסת של לאפורטה עם עזיבותיהם של ליונל מסי ורונלד קומאן שיחקה תפקיד בהחלטה הרגשית שהוא לקח לפני חודש.

אפשר לטעון שבעומק ליבו, לאפורטה מעולם לא סמך על צ’אבי לגמרי. הוא לא היה ‘אחד מהצוות שלו’.

צ’אבי לא היה חלק מהמבנה הכדורגל של לאפורטה במהלך מועמדותו לנשיאות ברצלונה ב-2021, ולאפורטה אמר אז שהוא לא שוקל אותו כמאמנם הבא. במקום זאת, צ’אבי היה החלק המרכזי בפרויקט של המתחרה ויקטור פונט.

לאפורטה פנה לצ’אבי רק כפתרון חירום כאשר קומאן פוטר. זו הייתה עסקה נוחה לשני הצדדים: צ’אבי קיבל את עבודת חלומותיו ולאפורטה פרצוף חדש ואהוב להוביל את פרויקט המועדון בתקופה קשה.

“אם אתה מכיר את ז’ואן (לאפורטה), אתה יודע שבתוך תוכו הוא לא שוכח שצ’אבי לא היה איתו בהתחלה” אומר מקור קרוב לנשיא.

ברצלונה תסיים שנייה בלה ליגה, מאחורי קבוצה מרשימה של מדריד. הם עשו התקדמות באירופה, והגיעו לרבע הגמר בפעם הראשונה מאז התבוסה 8-2 לבאיירן מינכן ב-2020. אבל צ’אבי עוזב אחרי מה שיכול להיחשב רק כעונה רעה, עם מעט תחושת התקדמות לעבר איך שהוא רצה שהקבוצה שלו תשחק, ובעיצומה של מהומה גדולה. פליק יהיה מחליפו ועוד נותר לראות מה יהיה הסיפור הבא בברצלונה.

טור אורח

החדשות הכי חמות בטלגרם שלנו