שי נפרד מפיקה

⬅️

שי נפרד מפיקה 👋🏻

בעיניי ג׳רארד פיקה הוא בלם היסטורי ונכון להיום נמצא אצלי בהרכב כל הזמנים בברצלונה, כי כשהוא היה בשיאו, הוא באמת היה בלם מדהים.
חשוב לזכור שמעבר למה שפיקה עשה על כר הדשא, הוא גם פרץ את הגבולות של מה ששחקן כדורגל מסוגל לעשות מחוץ לכר הדשא, לטוב ולרע. החלק הרע לצערנו השפיע על הישורת האחרונה שלו בקריירה, שם הוא היה יותר עסקן מאשר כדורגלן וההופעות המביכות שלו על במת הכדורגל הכי גדולה שיש, הכתימו את הדימוי הכמעט מושלם שהחזיק לפני והותירו את הטעם החמצמץ-מר מהסיום.

לדעתי אפשר לחלק את הקריירה של פיקה לכמה חלקים מרכזיים:

⬅️ הוא היה מדור הזהב של שנתון 87 בלה מאסיה, עם מסי, ססק ו-ויקטור ואסקס (פיספוס), השנתון שניפץ כל שיא אפשרי באותה תקופה. רגע לפני הקפיצה לבארסה ב׳, הוא החליט לעזוב למנצ׳סטר יונייטד ב 2004 בעצת המשפחה לאחר שחשב (ובדיעבד די צדק) שהוא לא יקבל מקום בבוגרים כשרפא מארקס וקרלס פויול באנקרים בהרכב.

⬅️ הקאמבק לבארסה הוכרז ב-27 במאי 2008, שנה בדיוק לפני גמר ליגת האלופות ברומא שם הוא כיכב בהרכב, אבל אצל פפ ההתחלה הייתה די פושרת (צפוי): ספסל בהפסד לנומאנסיה, 90 דקות בתיקו המאכזב נגד סנטאנדר ואז פעמיים ספסל ב 1-6 נגד חיחון וב 2-3 על בטיס. הפריצה הגדולה הגיעה ב 1-6 על אתלטיקו מדריד, שם רשם משחק מדהים לצד רפא מארקס ומאותו משחק, בגיל 21, הוא הפך לשחקן הרכב במכונה האדירה ההיא של פפ גווארדיולה.

⬅️ אחרי יורו, מונדיאל ו-3 שנים נפלאות בקבוצה שבוודאות נספר לנכדים עליה, הגיע התאקל ההוא עם פפ. פיקה, מבושם מאוד מההצלחות ומהחזרה של החבר הטוב ססק פברגאס, החל לאבד פוקוס מהמגרש וצלל לחיי הלילה לצד התחלת מערכת היחסים המפורסמת עם שאקירה. פיקה הגדיר זאת בראיון ב 2021 כ״שנה מורכבת בגלל הרצון של פפ לשלוט בהכל ומלחמת ההתשה מול מוריניו״. הוא הוסיף ש״זה היה ברוטאלי ובטוח שזאת גם הייתה האשמה שלי״. הנשמות הטובות בברצלונה מספרות שחוסר הנכונות של סנדרו רוסיי לזרוק את פיקה וססק מהקבוצה גם תרמו להחלטה של פפ לעזוב בסיום אותה עונה. תזכורת: פיקה לא פתח בסטמפורד ברידג׳ בחצי גמר הצ׳מפיונס וגם לא בשבעת המשחקים האחרונים של הלה ליגה.

בשנים שלאחר פפ, פיקה היה באנקר קבוע אצל טיטו, טאטה ולואיס אנריקה. הוא היה ׳אס׳ על המגרש, ומחוץ למגרש היה בומבוקס מזמר של עקיצות ועונג צרוף לאוהדים של בארסה שחיכו לקול אמיתי משלהם, אחד כזה שלא יחשוש מפוליטיקלי קורקטיות, יגן על הסמל בכל מחיר ופיקה סיפק פנינים בלי הפסקה:

בחגיגות הטריפלט ב 2015 ענה לתקשורת המדרידאית: ״אנחנו לא מסוממים, לא צוללים ולא קונים שופטים״ בתגובה לקמפיינים שרצו שם נגד ברצלונה.

בסוף 2015 הוא לעג למדריד עם הציוץ של ה 😂😂😂😭😭😭😂😂😂 על העלאה של צ׳רישיב בהרכב שפסלה אותם מהגביע, עקץ את ה׳קונוס׳ ארבלואה ובחגיגות הדאבל הצדיע לקווין רולדן (״איתך הכל התחיל״ – עוקץ לשחקני מדריד שיצאו לועדון אחרי הפסד 0-4 בדרבי ואיבדו את האליפות לאחר מכן). אגב לפני ה 0-4 בברנבאו באותה עונה אמר גם שזאת ׳סימפוניה׳ בשבילו לשמוע שריקות בוז במבצר הלבן.

הוא גם דאג לבטא את הקטלאניות שלו כאשר יצא בפומבי נגד המשטרה במהומות של הפגנות העצמאות ודאג גם לשלוח חיצים מחודדים לפוליטיקה הספרדית – בין היתר במהלך שידור של הטלוויזיה הממלכתית, שם הצהיר שבכירים בממשל מתבשמים בלי הפסקה בתא הכבוד של הברנבאו, כולל פרקליטת המדינה מרתה סילבה דלה פוארטה שרדפה את מסי וניימאר (ופרשה עם פרשת המיסים של כריסטיאנו) או שר התשתיות שהעניק פרויקטים ללא מכרז לחברות הבנייה של פלורנטינו פרס.

בעיניי הנפילה של פיקה החלה ב 2017, עם ההקמה של חברת ׳קוסמוס׳ ושם כבר היה ברור שיש לנו את פיקה הכדורגלן ופיקה העסקן. ופיקה העסקן, זה שהפיק את סרטון ההחלטה של גריזמן (בלי ידיעת ברתומאו), הביא את הסופרקופה לערב הסעודית ונתפס מלכלך בלי הפסקה בקלטות שהודלפו – הפיקה הזה לאט לאט גבר על פיקה הכדורגלן. אותו פיקה הכדורגלן שאמר לדמבלה שהוא צריך להיות ׳100% מרוכז בכדורגל׳, בפועל השקיע בו אולי 50% – ומשם הדרך לככב בממים של משיכות חולצה ותבוסות בליגת האלופות הייתה מאוד מהירה.

זה מצער, כי כמו שאמרתי בהתחלה, פיקה בשיאו היה מהבלמים הטובים בעולם והבלם הכי מודרני שהלה מאסיה הצליחה לייצר. חלק מכם בוודאי הספיק לשכוח, אבל כשהוא היה בשיא, הוא תמיד כיכב בטופ 5 של החטיפות, התיקולים, במדד ה xG Allowed ובמדד הטעויות הישירות שהובילו לגול. הוא היה טכני ברמה בלתי רגילה, כדורי עומק, כדורים בין הקווים, משחק צירופים, דריבלים, משחק ראש, היה לו הכל ומעניין איך ההיסטוריה תזכור אותו עוד כמה שנים – הבלם הכל יכול שזכה ליטרלי בכל דבר אפשרי בקריירה, או העסקן הבוגדני שהפך למימ כשהוא רודף אחרי אמבפה ומככב עם ראש באדמה בכותרות העיתונים.

מה שבטוח – האישיות הצבעונית הזאת, שגזרה על עצמה שתיקה בגלל בקשות של צ׳אבי, לא הולכת להעלם מחיינו, וכמו שהוא הבטיח, הוא עוד יחזור.

תודה ג׳רי.

ובחיאת תעשה סולחה עם ליאו.

שי

חי ונושם בלאוגרנה מאז 1991. הקים את ״בארסה מאניה״ כפרויקט צד בתיכון, והשאר היסטוריה.

החדשות הכי חמות בטלגרם שלנו