אות, סמל ומופת

סמל בארסה מופיע לראשונה ב-1910 דווקא. היה זה חודש פברואר, בלשכתו של הנס גאמפר הוחלט לקיים תחרות איור פתוחה בין מנויי המועדון (כ-400 סוֹסִיס…). כללי התחרות היו פשוטים, לעצב סמל למועדון שישלב אלמנטים קטלניסטיים וכמו כן את צבעי המועדון-הבלאוגראנה. היה זה אקט יחצני של גאמפר כדי להשליך מעליו את דימוי ה”חוצן” שדבק במועדון- שלא קשור להוויה הקטאלונית, למעשה התחרות הזו היתה ניסיון גישור בין המועדון לחוגים קטלניסטיים ולהרחיב את מעגל האוהדים והמנויים. אפשר לומר כי בארסה היתה נטולת זהות במידה מסוימת עד לאותה שנה, שכן השתמשה בסמלה של העיר ברצלונה. הרעיון המבריק לא רצה להתנער מהסימבוליות של אותו סמל עירייה ולכן שאף לשלב רעיונות ואלמנטים מאותו סמל ולנכס אותו למועדון-בזהות המועדון ולגבש זהות קטלניסטית בתרבות הכדורגל ההולכת ומתפתחת. אם כן, היה צורך ממשי להראות כי המועדון עומד בראשות עצמו ונטול השפעה פוליטית זו או אחרת מצד קליקות מימין ומשמאל בעיריית ברצלונה. הקטלאניות היא מעל הכל וחוצה גבולות פוליטיים, ובמיוחד בשנים אלו של אי יציבות פוליטית מחוץ ומבית. נראה כי הסמל תרם במשהו כי מספר המנויים הוכפל בשנתיים שלאחר מכן.

1899: סמל העיר ברצלונה מעוטר בענפים

אם כן, מי היה הסוֹסִי עלום השם שזכה לעצב את הסמל? היה זה שחקן עבר בשם קרלס קומאמלה– , ששיחק בין השנים 1903-1912. ומעבר לעובדה שלמד רפואה היה מאייר משכמו ומעלה. את הסיפור המעניין הזה תוכלו למצוא בספרו של דניאל כארבו-  Historial del FC Barcelona.

1910:הסמל/מגן הרשמי-צורת קערה

וכמו שפרטי הלבוש במועדון החלו להשתכלל ולעבור שינויים אבולוציוניים, כך גם הסמל הנ”ל שדומה עד מאוד לסמל הנוכחי מלבד קווי המתאר המסוגננים למדי כיאה לתקופת סוף המאה ה-19. הסמל עצמו קעור אך במעט מזה של ימינו אנו ומופיעים בו ראשי התיבות ׳פוטבול קלוב ברסלונה׳. כדורגל בצבע אדום מופיע במרכזו התחתון של הסמל. ברקע הכדור מופיעים קווים אנכיים בצבעים כחול-אדום, צבעי הבלאוגראנה (אנא זכרו כי צבעי הבלאוגרנה בחולצות השחקנים הופיעו בדיוק באותה עונה: 1909-1910). מעל אותו כדור מופיעים ראשי התיבות ומעליהם הצלב של הקדוש ג’ורדי בצידו השמאלי של הסמל והמגן שלו המוכתם בדם בצידו הימני של הסמל. עם השנים השתנו מספר דברים בעיקר בקווי המתאר ובצבעי הכדור.

1920: הסמל מקבל צורה של ילד הולנדי שמן עם פיאות

בלי ספק אחד הסמלים היותר מכוערים בהיסטוריה.

1936: חוזרים לצורת קערה.

זאת הפעם האחרונה לפני מלחמת האזרחים בה בארסה משתמשת בראשי התיבות ׳FCB’ – פוטבול קלוב ברסלונה.

1949-1974: עידן פרנקו

בעקבות הרגולציה של הדיקטטור פרנקו, בארסה מחויבת לשנות את ראשי התיבות והייצוג הכללי שלה ל׳קלאב דה פוטבול ברסלונה׳, או CFB.

1974-2002: חזרה למקורות.

שבועיים (!) אחרי מותו של פרנקו, בארסה הציגה את הלוגו החדש בצד ימין שחזר ל׳ FCB׳, שנה לאחר מכן הלוגו עבר עדכון בסטודיו לעיצוב בברצלונה ונשאר עם המועדון כמעט 27 שנים.

2002-עכשיו: קווי המתאר יותר מהוקצעים. ראשי תיבות ללא נקודות, הסמל שכולם מכירים.

הסמל הנוכחי, הוא הרבה יותר נקי בקווי המתאר שלו פחות מצועצע, ברור ובולט. אפילו הנקודות שאמורות להפריד בין האותיות “פ.צ.ב.” הוצאו בכדי לא לסרבל את העין. הוא נקי ופשוט. ניסיונות של ברתומאו לשנות את הסמל ב 2017 זכו לביקורת גדולה מחברי המועדון וההצעה שלו אפילו לא עלתה להצבעה באסיפת הסוסיוס.

זה הסמל שנפסל:

הטלגרם שלנו

הטלגרם שלנו

חולצות ברצלונה ב-80 שקל? המדריך המלא לרכישה

מדריך קניית חולצות ברצלונה 2023

בארסה מאניה בפייסבוק