טוני פריישה חושף דברים שלא ידעתם על ההתנהלות הפנימית בברצלונה

טוני פריישה כיהן כסגן נשיא של לאפורטה לאחר זכייתו של האחרון בבחירות ב 2003. ב 2005 הוא התפטר מההנהלה ביחד עם חבריו הטובים סנדרו רוסיי וז׳וספ ברתומאו. הוא שב להנהלה עם הזכייה של רוסיי ב 2010. מאוחר יותר התפטר והתמודד לנשיאות ב 2015 מול ברתומאו ולאפורטה ונחל כישלון חרוץ. יחד עם זאת, שווה להקשיב לדברים מאוד מעניינים שיש לו לספר על המצב הנוכחי בברצלונה.

ניימאר, קוטיניו, גריזמן, דה-יונג, סנדרו רוסל, ג’וזפ מריה-ברתומאו, ג’ורדי מאסטרה, פפ סגורה, קלייברט, ולורדה, מסי או אפילו מירוטיץ’ ואבריינס מהכדורסל, מכל השמות שקפצו הקיץ בברצלונה, איזה משך את מירב תשומת הלב?

“מי שמשך את מירב תשומת הלב היה, בכנות, ניקולה מירוטיץ’. אני חושב שקבוצת הכדורסל הייתה צריכה את הדחיפה הזו, היום זו קבוצה שמוכנה לזכות בהכל. אני מתרגש מכל דבר שקשור לברצלונה, אבל ההימור על שחקן כמו מירוטיץ’ הפתיע אותי כמו גם כל מי שנלווה אליו”.

בתקופת הקיץ אנשים בד”כ מדברים על שוק ההעברות, אתה מתייחס ברצינות לדברים שאתה קורא?

“אני מבין שהתקשורת צריכה למכור תוכן כדי שהציבור ישיב לב אליהם, ושחלק ניכר מהחדשות שאני קורא מטרתו רק למשוך קוראים. יש דברים שיכולים להתממש, אבל לא כך הדבר תמיד”.

נכון לעכשיו, אתלטיקו מתנגדת למעבר של גריזמן ודורשת 80 מיליון יורו נוספים, האם יש בסיס חוקי לדרישות שלהם? 

“זו ידיעה שמגיעה מכיוון אתלטיקו במטרה שידברו על זה. לא ברור לי אם הדרישה שלהם הוצגה בפני ערכאה משפטית ולשם הם צריכים לפנות אם ברצונם לתבוע מגריזמן אם כביכול הייתה הפרה של התנאים שלו, בעיקר בגלל שזו תהיה הפרה של חוזה עבודה, דיון שצריך להתנהל בבית המשפט, דבר שלמיטב ידיעתי לא התרחש.

ואם יצוץ הסכם בכתב מלפני ה1 ביולי כפי שאתלטיקו טוענת שקיים?

“שמעת את נשיא המועדון מצהיר שמסמך כזה לא קיים, כך שלא אמורה להיות שום בעיה. וגם אם אכן קיים מסמך כזה, עדיין קיימת הסוגיה לגבי מתי תם בפועל החוזה של השחקן מול אתלטיקו ואין ספק שהדבר קרה רק אחרי ה-30 ביוני. בין אם אתלטיקו רוצים לשמח את הקהל שלהם או שההעברה התקבלה בטעם מר, דבר שהוא לגיטימי כאשר שחקן עובר ליריבה המרה. בסוגיית הליבה אין ספקות”.

השם החם של הקיץ שייך לניימאר. האם אתה מאמין שיחזור?

“לא, באופן מוחלט לא. יש כל כך הרבה סיבות לכך שאני אוכל לדבר על זה חצי שעה. הסיבה הראשונה היא שכבר שנתיים ניימאר מייצר כותרות שאינן קשורות לאיכויותיו האדירות ככדורגלן. אך הוא מייצר גם ספקות לגבי רמתו באם הוא יחזור למועדון. בנוסף נוכל לדבר גם על הדרך שבה עזב, מה שייצר חשבון פתוח עם המועדון, משהו שהמועדון לא יכול להתמודד איתו כרגע, במיוחד לא אחרי ההחתמה של גריזמן. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו האם אנו צריכים את השחקן הזה ואת דרישות השכר שלו. אני מאמין בפרוייקטים ספורטיביים שמחפשים את החלקים שהם צריכים, ולא בכאלה המחפשים שחקנים שטובים בזכות עצמם. אני לא מצליח להבין פרוייקט שבו יש את גריזמן, מסי, סווארז, קוטיניו ודמבלה, ובנוסף להוסיף את ניימאר, זה לא נראה לי הגיוני”.

למועדון אין כסף, ופסז’ לא רוצים שחקנים, רק מזומן. ובכל זאת הם טוענים שהשחקן יגיע לאן שהוא רוצה. איך ניתן לגשר על שתי עמדות רחוקות כל כך?

“אני חושב שאין כאן קייס. אני חושב שיש גורם מתווך שמעוניין שהדבר יקרה כפי שכבר קרה פעמיים בעבר. העברת שחקן בקנה מידה של ניימאר, כמו במקרים של זלאטן, פוגבה ודה-ליכט זה עסק גדול. אנשים רק רוצים לראות שחקנים יקרים אבל לא שואלים כמה עלו העמלות להביא אותם. אם היו שמים לב גם לזה, אם הייתה שקיפות ואנשים היו מגלים מי מקבל תשלום על העסקאות האלה, היינו מגלים שהעברות רבות הן לא לטובת המועדון אלא לטובה אישית כלשהי. במקרה של ניימאר זה שקוף לחלוטין”.

לאחרונה שמענו מהסוכן של ניימאר ביקורת כלפי המועדון, שמצד אחד מעוניין שהשחקן יישאר אך במקביל אנדרה קרי (נציג המועדון בדרום אמריקה) ממשיך לנסות לקרב את ניימאר.

“תמיד שיש עסקאות בסדר גודל כזה זה אומר שמישהו גרם למועדון המוכר, למועדון הקונה ולשחקן עצמו להתעניין ובשביל שהעסקה תבשיל צריך שכל הצדדים יסכימו על הכל, המחיר, השכר… מישהו צריך להתעסק בדברים הללו ובמקרה הזה זה אנדרה קרי, במקרה הזה חייב להיות לו אינטרס אישי שכן הוא הוא יבצע עסקה נהדרת באם העסקה תבשיל”.

ניימאר היה חלק מה’טרידנטה’ המרהיב ביחד עם לואיס סווארס וליאו מסי אבל הדבר גרם לזעזוע משפטי במועדון שגם הוכר כאחראי הבלעדי לפרשה. האם מועדון יכול לשאת במלוא האחריות בזמן שמתעלמים ממקבלי ההחלטות שבו?

“כן. במקרה הזה, המועדון, הנשיא לשעבר והנשיא הנוכחי הואשמו בעבירות מס באופן חריג בגלל שהמועדון הואשם עוד לפני הנזלת המיסים. במועדון קורים דברים מוזרים שקשה להצדיק, זה היה אחד מהם. הייתה האשמה ולאחר מכן הסכם פשרה, שנחתם עם התביעה. נחתם הסכם שלא הטיל אחריות על שני האנשים הללו, אם אתה שואל האם זה אפשרי שיקרה כזה מצב? כן, זה אפשרי”.

ההחתמה הזו נוהלה בזמנו על-ידי הנשיא לשעבר סנדרו רוסיי, שלאחרונה זוכה לאחר שנתיים במעצר מניעתי ותפיסת נכסיו. האם יש לך הסבר למה שקרה לאדון רוסיי, מבחינה חוקית?

“לא, מהרגע הראשון אמרתי שההחלטות בית המשפט שמנעו את החופש שלו לא היו רלוונטיות כי הוא לא ביצע פשע. מה שעשה סנדרו רוסל, אם יתברר כנכון, לא היה פשע. מה שמשך את תשומת ליבי היו צעדי המנע שנמשכו לאורך זמן רב רק כדי שיבוטלו לבסוף האישומים כנגדו, כאילו שלא הייתה ברירה אחרת. נעשה לו עוול גדול מאוד וחסר תקדים. מהלך שמותיר רושם רע מאוד מרשויות האכיפה הספרדיות מהלך שלא צריך להתרחש ללא השלכות”.

מה מצבו של הנשיא לשעבר?

“ניהלתי איתו כמה שיחות ובכנות ראיתי שמצבו טוב. עם זאת, שנתיים לא מוצדקות במעצר ככל הנראה השפיעו על מצבו הנפשי וחיי היום-יום שלו… הוא חוזר למציאות לאחר תקופת בידוד. זה לא קל, אבל יש לו את הכוחות להמשיך הלאה. הכל נותר כאנקדוטה מאוד לא מוצדקת, אני בטוח שיהיו לזה השלכות. בסוף זה יהיה עוד חלק מחייו”.

הוא יפעל בנושא?

“אין לי מושג מה הוא מתכוון לעשות, אני הייתי פועל”.

זו הייתה תקרית מחוץ למועדון, אך יש כאלה שיחלקו על כך, מה דעתך?

“הבנתי שאלו נושאים זרים לחלוטין, עניינים שמערבים זכויות מסחריות של כדורגל ברזילאי. לברצלונה מעולם לא הייתה השפעה בנושאים הללו”.

סנדרו רוסיי התפטר בשנת 2014 ואתה התרחקת מברתומיאו כדי לרוץ לנשיאות בעצמך בשנת 2015, כמה לדעתך התרחק ברתומיאו מהפרוייקט שאיתו שלושתכם זכיתם בבחירות ב2010?

“ג’וזפ מריה ברתומיאו יגיד שהוא התמיד בנאמנות בפרוייקט שהתחיל ביולי 2010, אני לא רואה שינויים מהותיים בין הנשיא הנוכחי לקודם. דבר נוסף הן הנסיבות האישיות ונקודת המבט שלי בזמן שהייתי חלק מההנהלה. אם רצתי לבחירות ב2015 זה רק בגלל שהיו לי חילוקי דעות על איך שהמועדון מתנהל. כבר בזמן שהייתי בהנהלה העלתי את מורת רוחי בנושאים רבים. לגבי ההשוואה בין ברתומיאו לרוסיי, אני חושב שהם מאוד דומים”.

שני אירועים שקרו לאחרונה משכו הרבה תשומת לב. הראשון- החלפת הספונסר מקטאר אירוויז לראקוטן. והשני הוא ההצעה לשינוי סמל המועדון. האם עם סנדרו רוסיי דברים היו נראים אחרת?

“הספונסר שאישרנו ב2011 עם קטאר פאונדיישן היה הפרוייקט שהרצנו. אני לא יודע אם היינו יכולים להמשיך איתם במקום לעבור לראקוטן, זה יישאר ברמת הספקולציות. קטאר איירוויז השלימו חוזה אחד. קטאר, דרך אגב, זו אותה המדינה שבה פפ גווארדיולה משמש שגריר של המונדיאל, המדינה בה צ’אבי שיחק וכעת מאמן. אני אומר את זה כי יש שיחשבו שאלה שתי מדינות נפרדות. לאחר חוזה אחד עברנו לראקוטן שמאוד עוזר למועדון, אין סיבה לחשוב שתחת סנדרו רוסיי זה היה שונה. לגבי הסמל, קשה להבין את מה שקרה, זה נוהל רע. אנשים לא הגיעו לאסיפה בתחושה שזה הסמל שלהם. לא אהבתי את זה שההנהלה משכה את הצעת ההצבעה מתי שהבינו שהדעות לגבי הסמל חלוקות. בסוף התוצאה הייתה זהה- הסמל לא היה מתקבל. הייתי מעדיף שתהיה הצבעה, אם כינסתם את האסיפה צריך לכבד את הסוסיוס ולתת להם להצביע”.

מה דעתך שמתקציב של כמעט מיליארד יורו, הרווח הוא רק 4.5 מיליון?

“אני צריך לנתח את הנתונים הפיננסיים, אבל זו מגמה. לברצלונה יש הוצאות גבוהות מאוד בגלל הוצאות השכר. כמובן שיש למועדון גם נפח הכנסות מאוד גדול בגלל שיש שחקנים גדולים, זכיות בתארים, זכויות שידור, ספונסרים ומסחור המועדון. הייתי מעדיף שהמועדון ידאג לשורת רווח גדולה יותר שבתורה תושקע חזרה בפרוייקטים ספורטיביים במועדון, בייחוד כי המועדון לא מחלק דיווידנדים לסוסיוס. הייתי רוצה לראות שהמועדון לא ישקיע כל כך הרבה בשחקנים מבחוץ, אלא ינצל את הכשרון מבית”.

היה צריך למכור את סילסן כדי להמנע מהפסדים, אתה מצליח להבין מודל בו אנחנו נפטרים משחקנים פעילים כדי לאזן את שורת הרווח?

“למכור שחקנים זה דבר נורמלי במועדון. תמיד עלתה הביקורת שברצלונה לא יודעת למכור. עכשיו המועדון מרוויח ממכירות ומצאנו ‘שותף לפשע’ בדמות אברטון שקונים מאיתנו שחקנים רבים שצריכים לעזוב, אלו חדשות טובות. אם ברצלונה מצליחה לאזן את המספרים שלה בעזרת מכירת שחקנים אלו חדשות טובות. סילסן רצה לעזוב לאחר שלא שיחק שנתיים, הוא שוער ברמה הטובה ביותר ו-ולנסיה הייתה אפשרות טובה עבורו.הבעיה היא שולנסיה לא יכלה לבצע את ההעברה, ולכן עסקת החלפת השוערים. הערך של סילסן הוא 35 מיליון יורו, היה הפרש של 6 מיליון ומכאן שהרווח של ברצלונה היה 29 מיליון יורו. אני לא חושב שזו הייתה עסקה רעה. עסקה רעה זה להחתים שחקן רק כדי למכור אותו שנה לאחר מכן, זה לא המודל של בארסה. המודל של בארסה הוא להחתים שחקנים איכותיים, לתקופה ארוכה כדי לזכות בתארים, ולאחר מכן לאפשר להם לעזוב את המועדון ואם זה מתאפשר גם לייצר הכנסה. לייצר הכנסה ממכירת שחקנים זה לא דבר רע, אבל רק אם השחקן תפקד היטב בתקופתו איתנו”.

איך המועדון יכול להמשיך להתחרות ברמות הגבוהות ביותר כאשר מדינות מממנות מועדונים?

“הבעיה היא לא מה שעובר על ברצלונה, אלא חוסר היכולת של הגופים לפקח על הפייר-פליי הפיננסי. אם יש קיץ שבו מועדון אחד רוכש שני שחקנים כמו אמבפה וניימאר ב-400 מיליון יורו, קשה להבין זאת. מה התקציב של פסז’? אף אחד לא מפקח על זה. אני מתייחס לפסז’ אך באותה מידה אני יכול לדבר על מנצ’סטר סיטי שקנתה שחקנים רבים בשנים האחרונות. הייתי מצפה מהמועדונים והגופים הרגולטוריים שיאכפו את הכללים, ולא רק חוקים הנוגעים להחתמת קטינים בברצלונה, אלא גם חוקים פיננסיים”.

האם יש מספיק כסף בשביל ‘אספאי-בארסה’ (מתחם המגרשים החדש), חידוש חוזה למסי והחתמה של ניימאר?

“אין כסף להכל וכבר אמרתי שלדעתי ניימאר לא צריך להגיע. כסוסיו אני מאוכזב שהצבעתי בעד הקמת ‘אספאי-בארסה’ לפני חמש שנים, פרוייקט שהיה אמור להתחיל לפני כשלוש שנים ועד היום לא הניע, להוציא המיני-אסטדי החדש שזו בשורה גדולה. אני מבין שפרוייקט בסדר גודל כזה דורש הרבה כסף ושמחפשים תקציב וספונסרים – אני מקווה שיימצא פתרון בקרוב. המועדון צריך מתקנים ברמה הגבוהה ביותר.

במשרדי ההנהלה יש תנועה בלתי פוסקת. לפני שנתיים רוברט פרננדס פוטר, ופפ סגורה בקושי החזיק מעמד שתי עונות. לפני חודש ג’ורדי מאסטרה התפטר. אתה חושב שהנסיבות הללו יכולות להשפיע על התכנון הספורטיבי?

“אין שום השפעה בגלל שמה שקרה הקיץ זו דינמיקה רגילה. בנוסף פטריק קלייברט מונה לאחראי על הלה-מאסיה. בכל שנה יש שינויים במבנה ובכל זאת המועדון ממשיך לנצח, כך שזה נראה שאין שום השפעה. הבעיה היא שהשינויים הללו הם תסמין של העובדה שלא ברור לאן אנחנו הולכים. בכל שנה אנחנו מחליפים משהו ובודקים אם צדקנו, הייתי רוצה לראות פרוייקטים מוגדרים ומונהגים היטב”.

כמו שאמרת, ישנם שינויים גם בלה-מאסיה. האם קלייברט הוא האדם הנכון לנהל את הפרוייקט?

“הוא היה שחקן מוערך שהיה שלנו, הוא צבר ניסיון כמאמן ומנהל ספורטיבי בפסז’.יש לו דרך ייחודית אבל זה ברור שהוא איש של כדורגל, הוא מכיר היטב את הבית ובנו משחק בלה-מאסיה. הוא צריך לדעת מה אנחנו רוצים, אני מקווה שההנהלה הסבירה לו את זה והוא יוכל לעמוד במשימה בגלל שהלה-מאסיה היא התכשיט שלנו, היא מה שמפרידה אותנו משאר המועדונים ועליה אנחנו צריכים להתבסס כדי להעמיד קבוצה אלופה. תמיד שברצלונה עשתה את זה היא הייתה אלופה. לא נעמיד קבוצה אלופה רק על בסיס החתמות, שחקני המפתח בקבוצה הראשונה ממשיכים להיות שחקני הבית, עם השלמה של שחקנים מבחוץ. אני מקווה שקלייברט ידע איך להצליח להמשיך את זה”.

המועדון הבטיח שאילייש מוריבה ואנסו פאטי ימשיכו איתנו אבל צ’אבי סימונס עזב כמו גם ההזדמנות להחזיר את טקפוסה קובו. גם אם נודה שיש שחקנים מבטיחים יותר מאחרים, איך ברצלונה יכולה להלחם בהצעות של אלפי יורו ממועדונים אחרים?

“אני חושב שזה מדהים ששחקן קטין שעוד מתעצב, מייצר חדשות. זה תסמין לכך שבאופן מסויים הכדורגל חולה. שחקן בן 16 לעולם לא יהיה חדשות. אני חושב שצריך להוריד את הסיקור של קבוצות הנוער ואני לא חושב ששחקן בן 12 צריך להתראיין אחרי משחק. זה מאוד רחוק מה שכדורגל צריך להיות, אנחנו צריכים לחזור לערכים שכדורגל היה מביא לקהילה. אני לא אוהב לראות ילד חוגג גול באותו האופן שבו הוא ראה את מושא הערצתו חוגג בטלוויזיה. יש הרבה מקום לשיפור בפן החינוכי, אני לא רוצה להגיב על עזיבה של שחקן בשנתו הראשונה בקבוצת הנערים”.

ברצלונה הייתה צריכה לעשות יותר כדי לשמור על קובו?

“קובו הוא כבר מקצוען ושחקן בינלאומי בנבחרת יפן, יש לו איכויות יוצאות דופן. הייתי מאוד רוצה לראות אותו חוזר למועדון, אבל אם זה לא קרה אני צריך לכבד את החלטת המועדון, ככל הנראה ההחלטה להחזירו לא הייתה טובה מסיבות אחרות. מבחינת כדורגל הוא נראה לי שחקן מעניין מאוד. בכל אופן צריך להתאזר בסבלנות, תהליך ההתבגרות של השחקן לא הושלם, אפילו אלנייה לא סיים את התהליך שלו ולא צריך למהר ולשבח שחקנים. 

למה אתה מצפה מ’בארסה החדשה’?

“לאותו הדבר כמו תמיד, מה שקורה בכל שנה. יוהאן קרוייף אמר שבארסה צריכה להגיע לסוף העונה עם האופציה לזכות בכל התארים, אחר-כך הזכייה או אי-הזכייה תלויה בפרטים קטנים. בשניים עשר או ארבע עשר השנים האחרונות, בארסה עמדה במשימה. בשנה הקודמת זכינו בליגה למרות מפח הנפש בליגת האלופות אבל מה שדרוש זה להמשיך ולהאבק על כל התארים, הלוואי ונזכה בעוד טריפלטה.

לא הייתי רוצה לסיים את הראיון בלי להזכיר לך שבעוד שנתיים יש בחירות, האם תציג את מועמדותך שוב?

“בכנות, עוד לא חשבתי על זה. אני קולה פעיל כבר 19 שנים, אני חלק ממערכות בחירות משנת 2000 ואני חלק מההנהלה כבר שבע שנים. בהחלט אהיה מעורב אבל לא החלטתי עדיין באיזה אופן, כמתמודד עצמאי או כחלק מקמפיין של מישהו אחר. ברור לי שיש לי הרבה רעיונות שהצגתי בפרוייקט של 2015. זה מה שאני חושב שברצלונה צריכה. מה שלא אעשה זה לנהל קמפיין בין שני מועדי בחירות. בין 2015 ל2021 צריך לכבד את המנדט של הסוסיוס, לתמוך בהנהלה הנוכחית ובמועדון כדי לעזור במה שאפשר. זה לא אמור שאסור להיות בעל דעות שונות ואף להציע אותן.

אנדרס קוניג

החדשות הכי חמות בטלגרם שלנו

חולצות ברצלונה ב-80 שקל? המדריך המלא לרכישה

מדריך קניית חולצות ברצלונה 2023