ממפיס דפאיי על שולחן הניתוחים

ממפיס דפאיי, ההחתמה החדשה ביותר של ברצלונה, מגיע אלינו בגיל 27. ביחד עם אמרסון ואריק גרסיה אלו החתמות זולות, שלא נאמר- בחינם. האם ההחתמה שלו היא עדות לפשיטת הרגל הכלכלית של המועדון או שמא הוא ג’וקר שיכול להחזיר את ההשקעה, גם ספורטיבית וגם כלכלית בחוזה לשנתיים בלבד?

בעונות האחרונות שלו, הוא הרבה יותר מרשים ממה שהייתם מצפים: 22 שערים ו-12 בישולים ב-40 משחקים. אחרי שלא הצליח להרשים במנצ’סטר יונייטד ובילה את שארית זמנו בליון, האם “האריה” הוא מה שרוב האוהדים מצפים לו או שמא משהו אחר לגמרי?

כקיצוני שמאלי “על הנייר”, ממפיס דפאי משלב מספר פרופילים. חלק מתארים אותו כמספר 10 וחלק מתארים אותו כקיצוני טבעי, חלק מהאנשים בכלל מתארים אותו כ”9″ מזויף. לא משנה מה הקטגוריה הרשמית אליה הוא משויך, היא בהכרח לא תהיה מדויקת. על הנייר, ממפיס פתח בליון כקיצוני שמאלי, אך ברוב המשחקים הוענק לו חופש כמעט מוחלט לנדוד מהאגף השמאלי למרכז המגרש. במילים אחרות- הוא יכול לפתוח כקיצוני שמאלי בכל קבוצה שישחק בה, אך דפוס המשחק שלו יישאר זהה.

⬅️ שחקן מפתח בנבחרת הולנד.

ממפיס דפאי הוא גורם חיוני בסגל של דה-בור וסימן ההיכר שלו הוא חיתוך פנימה מהכנף השמאלית. אלמנט המפתח שצריך לזכור הוא שדפאיי משחק, על הנייר כמובן, כקיצוני שמאלי במערך 3-5-2 של דה-בור. הדבר מתאפשר בעקבות תפקידם המשולב של ווינאלדום וורגהורסט במרכז המגרש – הם מעסיקים את שחקני ההגנה של היריבה בתוך הרחבה שלה. וורגורסט נוטה לרתק את שחקני ההגנה בתוך הרחבה, אך יותר חשוב הוא תפקידו של ווינאלדום שמושך שחקני הגנה ופותח שטחים אליהם דפאי יכול לרוץ, או לחילופין – ממלא את השטחים אותם ממפיס משאיר ריקים בזמן פריצות. עם כמה שזה אידאלי לממפיס בנבחרת, הוא ככל הנראה יתקל באווירה שונה לחלוטין בברצלונה.

בניצחון 3-2 על מונאקו, ממפיס הוכיח את עצמו כשחקן יעיל כאשר כבש ובישל. מנסיונות הכדרור שלו הוכיח הקיצוני בן ה27 שהוא לא מוגבל רק למשחק בכנף שמאל. בניגוד לגישה בכדורגל המודרני, ממפיס לא מפחד לבצע דריבל גם כאשר הדבר עולה באיבוד כדור. עם זאת, חייבים לזכור שממפיס הוא לב השיטה של ליון: הוא מקבל חופש מוחלט בתנועותיו והוא משגשג בזמן שהכדור אצלו ברגל. התיאור הזה ככל הנראה מתאים גם לליאו מסי בברצלונה ולמרות התפקיד שהוא משחק בליאון, אי אפשר לתת לממפיס לשחק בעמדת ה”10″ שעליה יושבים כבר מסי, גריזמן וקוטיניו.

⬅️ האם ממפיס יכול להצליח בברצלונה?

ממפיס יצטרך להתאים את עצמו למשחק בברצלונה. הוא לא יקבל חופש מוחלט, וחבריו לקבוצה לא תמיד ימלאו את החללים אותם הוא מותיר בפריצות שלו קדימה. גם רמת היריבים אותם יפגוש תשתנה לחלוטין. אך השינוי החשוב ביותר הוא מגנט-הכדורים ליאו מסי שזוכה לחופש המוחלט לו זכה ממפיס בליון. אם כן, ממפיס ידרש למספר התאמות, בעיקר במחשבה הטקטית שלו. במחוזות ה3-5-2 בהם משוטט רונלד קומאן, דפאי ייקח על עצמו את תפקידו של אנטואן גריזמן. שינוי בתפקיד יוצר פתח לבונוסים רבים אך יש לו גם חסרונות לא מעטים.

בקבוצה שלרוב חסרה שחקן שלוקח על עצמו סיכונים, פרט לליאו מסי או לדמבלה שמרבה להפצע, ממפיס דפאי יכול להביא משב רוח רענן בלקיחת סיכונים על המגרש. גריזמן אמנם בעל המחויבות ההגנתית אותה קומאן דורש משחקניו, אך למרבה הצער הוא לא שחקן שמרבה לכדרר מעבר ליריבים שלו. כקיצוני, זיקה הגנתית היא חשובה ביותר ועל כך תעיד השנה בה ברצלונה שיחקה עם מסי וסווארז בחוליית ההתקפה, שני חלוצים ללא זיקה הגנתית. בניגוד לגריזמן, דפאי הוא לא שחקן תזזיתי שעושה לחץ על שחקני היריבה, בדרך-כלל הוא שחקן פסיבי במשחק הלחץ שלו.

⬅️ אז איך יכולה הקבוצה להרוויח ממנו?

יש כמה קונסטלציות מפתח אפשריות בהן ממפיס יכול להסתגל למועדון. בראש ובראשונה, ההשלמה עם העובדה שהוא ישחק הרבה פחות עם הכדור, ואם אפשר- אז גם ההבנה שישחק בעיקר כקיצוני. ההבנות הללו לא היו בליון ובנבחרת הולנד. האוהדים צריכים לזכור שהתפקיד שלו מעולם לא דרש ממנו לשמור על עצמו קרוב לקו כמו שנדרש בעבר מפדרו בברצלונה, לדוגמא. הוא גם מעולם לא נדרש להשאר סטטי, הוא תמיד היה נייד וחיפש לקבל את הכדור. בכל מקרה ישנה הבנה שהפנמה של תפקידו החדש תיקח זמן ותדרוש סבלנות גם מצד האוהדים.

אם קומאן יבחר להמשיך בשיטת ה3-5-2, דפאי יהנה מכנף פנויה לחלוטין. אבל חוסר משחק הלחץ שלו עלול להוות בעיה, בייחוד ששותפו לחוד ההתקפה, ליאו מסי, הוא לא דוגמה ומופת למשחק לחץ. האם קומאן יצליח לפצות הגנתית על כך? ייתכן שכן במידה ויחזור למערך 4-3-3 קלאסי.

⬅️ המערך הטוב ביותר לממפיס דפאי?

מערך של 4-3-3 נותן מענה הגנתי באגף ע”י המגן השמאלי וגם ע”י הקשר הפחות התקפי. תזכורת- בליון התנועות של ממפיס תמיד לוו בפיצוי של שחקנים שמילאו את החלל אותו השאיר. מה שמעלה את השאלה איך הדבר ירקום עור וגידים במועדון הקטלאני? האם ניתן לדרוש מג’ורדי למלא את השטח המתפנה או לחילופין לבקש מפדרי להיצמד לאגף בזמן הפריצות קדימה של ממפיס? המשימה המסובכת הזו ניתנת לפתרון, כמובן, ובכל זאת- זה ייקח יותר מכמה שבועות להבין מה יוצר את מהלך המשחק הטוב ביותר סביב מסי ודפאי. עם זאת, כל זה מגיע לפני שבכלל נשאלה השאלה: מה המשמעות של כל השינויים הללו עבור אגוארו, גריזמן או אפילו עוסמאן דמבלה.

כלכלית, דפאי הוא עסקה מושלמת. בלי סיכון כלכלי, דפאי נרכש בשלהי תקופת השיא שלו, כך שלאחר שנתיים סביר שישאיר מאזן חיובי בספרי החשבונות של המועדון. מבחינה ספורטיבית ניתן לשלב אותו בסגל וזאת למרות מספר שאלות שנותרו פתוחות. עכשיו הגיע הזמן של קומאן להבין איך הוא מעוניין לשלב את ממפיס בהינתן שהחלוץ היה בקשה אישית שלו מהנשיא לאפורטה.

אנדרס קוניג

החדשות הכי חמות בטלגרם שלנו

חולצות ברצלונה ב-80 שקל? המדריך המלא לרכישה

מדריך קניית חולצות ברצלונה 2023