פרדיגמת גווארדיולה: חלק 1

לרגל יום ההולדת ה-50 של פפ גווארדיולה, הפרק הראשון מתוך ׳פרדיגמת גווארדיולה׳ שתרגם במאמץ רב צוּד בדיחי.

מדובר היה בג’וב שאיש לא רצה בו. ג’וב שהיה נחשק כמו ביקור בגיהנום. אמרו עליו שזו הטעות הגדולה ביותר שמאמן יכול לעשות. הג’וב שיקבור את קריירת האימון שלך לפני שהתחילה. אבל פפ גווארדיולה בחר דווקא בו. להיות המאמן של ברצלונה ב’.
אלא שכדי לקבל את הג’וב הבלתי נחשק, פפ היה צריך לעבוד קשה.


לאחר שגדל בלה מאסיה, היה שחקן מפתח בדרים טים של קרויף והואשם בשימוש בסמים באיטליה, החליט פפ לכייף מעט לקראת סוף הקריירה שלו בקטאר.בינתיים הוא הוציא תעודת מאמן במקסיקו, בעודו משחק תחת לילו בדוראדוס דה סינאולה. פפ תלה את נעליו ב2006, ולאחר שבעה חודשים מונה למאמן ברצלונה ב’.

הראשון לשמוע את החדשות היה מנואל אסטיארטה, חברו הטוב של פפ והמסי של עולם הכדורמים באותם ימים. פפ סיפר לו את החדשות בזמן שהיו בחופשה עם המשפחות שלהם בעיר החוף פסקרה באיטליה. אלא שהג’וב שהוצע לפפ לא היה זה שעליו הוא חלם.
“קיבלתי הצעת עבודה במועדון שבו גדלתי”, אמר פפ למנואל.

“וואו, ברצלונה!” ענה מנואל, קצת בהלם מהחדשות הגדולות.

פפ המשיך לתאר את העבודה שהוצעה לו, המנהל הטכני של מחלקות הנוער. מנואל ידע שפפ הוא בעל כושר ארגוני נהדר, ויודע לעבוד היטב עם ילדים, דווקא משום כך הוא הופתע לשמוע את מילותיו הבאות של פפ:

“אני לא יודע”, אמר פפ, “לא יודע. החלום שלי הוא לעבוד עם קבוצה. להיות מאמן של הקבוצה השניה. אני רואה את עצמי מאמן אותם. משם אני רוצה להתחיל”.

מנואל הגיב כפי שיגיבו רבים אחריו שישמעו על רצונו של פפ לאמן בבארסה ב’: “בארסה ב’? הם בליגה הרביעית, ובכלל רק עכשיו הם קיבלו רישיון (לבארסה אתלטיק).

מנואל ידע שמרגע שפפ החליט משהו, שום דבר לא יזיז אותו ממנו. גם לא העובדה שחברו הטוב ביותר בטוח שהוא עומד לבצע טעות גדולה
בקיץ 2007 נפגשו פפ וציקי בגריסטיין על מנת לדון בעתידו של פפ בברצלונה. ציקי רצה שקפטן העבר יהיה מנהל מחלקות הנוער של המועדון. פפ הודה לו בעדינות אך ביקש לאמן.

“לאמן?” שאל ציקי, “איפה? אין לך מקום על הספסל, גם לא כעוזר של רייקארד”.

“תן לי את הקבוצה השנייה”, ביקש פפ.

“השתגעת?” שאל ציקי, “זו סיטואציה שאי אפשר לצאת ממנה טוב. קל יותר לזכות באליפות עם הקבוצה הראשונה מאשר לעשות משהו עם השניה”.
ציקי המשיך לנסות לשכנע את פפ שהתפקיד במחלקות הנוער עדיף בהרבה. מבחינת היוקרה והמשכורת. הוא גם ניסה שוב ושוב להעיר את תשומת ליבו של פפ שהקבוצה נמצאת בליגה הרביעית.

קשה לזכור את זה, אבל באותה תקופה בארסה ב’ לא הייתה מכרה היהלומים שהיא היום. זו הייתה קבוצה בכאוס, שלראשונה מזה 34 שנים ירדה לליגה הרביעית. אבל פפ ידע מה הוא רוצה. הוא רצה לאמן. “אם לא בברצלונה ב’, אז בכל קבוצה אחרת, בכל רמה שהיא. תנו לי נוער, נערים או כל דבר אחר. מצדי תנו לי קבוצת ילדים בשדה תפוחי אדמה”, הוא אמר לציקי.

אבל צ׳יקי סירב להשתכנע. הוא ראה בקבוצה השניה פצצת זמן מתקתקת, והוא ידע שהוא לא יכול לתת אותה לפפ גווארדיולה, הסמל והאגדה.
“האצבעות שלך יישרפו אם תגע בקבוצה המפוררת הזו”, הוא הזהיר את פפ, “ובכלל, איך זה יראה אם נשים את פפ גווארדיולה, האייקון שלנו, בליגה הרביעית? צר לי, יקירי, אתה לא מדבר בהיגיון”.

השחקנים ששיחקו תחת פפ נוהגים לציין את העובדה שלפפ יש את הכח לשכנע אותך במה שהוא מאמין בו. “אם אני חושב שמשהו הוא שחור, אבל פפ חושב שהוא לבן”, אומר צ’אבי, “הוא יגרום לי להאמין שזה לבן”. דני אלבס מתאר את זה באופן מעט יותר ציורי: “אם פפ יגיד לי לקפוץ למטה מהטבעת השלישית בקאמפ נואו, אני אהיה די בטוח שיש משהו ממש טוב שם למטה”.

כך גם עם ציקי, פפ הצליח לשכנע אותו שזה מה שהוא רוצה. הפגישה הסתיימה והצוות המקצועי החל לבדוק האם פפ באמת מוכן לאמן כפי שהוא מציג את עצמו. כל המורים שלו היו בדעה אחת: פפ הוא הסטודנט המבריק ביותר שהיה להם אי פעם. ההחלטה התקבלה, ופפ הפך להיות מאמן ראשי של קבוצת ברצלונה ב’.

לאחר ארבע שנים בפסגת הכדורגל הספרדי, ובתור המאמן של באיירן, המבקרים של פפ טוענים כנגדו כי הוא פחדן, שתמיד בחר בדרך הקלה, אחד שאימן קבוצת כוכבים שלא באמת הייתה זקוקה לעזרתו, שתמיד היה עטוף בחיבוקה החמים של התקשורת הקטלאני. המבקרים הללו לא יודעים דבר וחצי דבר על השנה ההיא, בליגה הרביעית.

כמה שחקני עבר גדולים כאלה יש, שיתחננו לקבל קבוצה בליגה הרביעית? שילכו כנגד כל החברים להם, שאומרים להם שזו טעות, שזה בית קברות למאמנים, שלא יהיה לו מה לעשות עם כל הכדורגל שהוא יודע? החברים שאלו אותו אם הוא יודע על איזו דרך משובשת הוא מעלה את עצמו.

לפפ תמיד הייתה תשובה אחת בלבד: “כל מה שאני רוצה זה לאמן”

צוד בדיחי

החדשות הכי חמות בטלגרם שלנו

חולצות ברצלונה ב-80 שקל? המדריך המלא לרכישה

מדריך קניית חולצות ברצלונה 2023