מדוע רונאלדו עזב את ברצלונה?

רונאלדו לואיס נזאריו דה לימה, ׳אל פנומנו׳ שחוגג השבוע 40 אביבים, רשם בבארסה את העונה השלישית בטיבה של שחקן בהיסטוריה של המועדון (אחרי מסי ולואיס סווארס) עם 47 שערים ב-49 משחקים, מדוע הוא עזב את בארסה כשהוא אפילו לא התקרב לשיאו? בואו לקרוא ולהבין.

הנשיא גספרט מציג את רונאלדו לאחר שהגיע מפ.ס.ו איינדהובן. מאחורה, ג׳ובאני בראנשיני

שורש הסיפור מגיע מהכיון של הבחור האמצעי בתמונה למעלה, ג׳ובאני ברנשיני. הבחור המזוקן הקים סוכנות שחקנים ב 1986 וייצג בין השאר את קאפו, רוי קושטה, רומאריו, סידורף וז׳אן פייר פפאן. ברנשיני היה אחד מהסוכנים שייצג את רונאלדו בצוותא עם ריינאלדו פיטה, ואלשנדרה מרטינס שהחלו עם השחקן בברזיל. השניים אגב, סיימו לא מזמן לרצות עונש מאסר ממושך אחרי שנתפסו על הלבנת כספים ב 2003.

בברצלונה יודעים עד היום שרונאלדו אהב מאוד את העיר. הוא הלך לבארסה בעצתו של רומאריו ומילה טובה של יוהאן קרויף, הוא התאהב בעיר, בים ובבית הקבוע שלו בקסטלדפלס. מקצועית הוא נקלט מצוין ושיתף פעולה היטב עם לואיש ״יודאס״ פיגו ופפ גווארדיולה.

אחרי 24 שערים בפחות מ-4 חודשים, הנשיא נונייס ניסה לבטל את סעיף השחרור הנמוך שהוצמד לשחקן לאחר העסקה עם פ.ס.ו איינדהובן: 24 מיליון יורו בכסף של היום (אז דיברנו בפזטות). שלושת הסוכנים התנגדו (סוכנים כזכור מרוויחים מעסקאות) ואמרו: ״אתם רוצים לבטל או לעלות את סעיף השחרור, בואו נדבר על חוזה חדש״ – הנשיא נונייס השיב: ״נדבר בתום העונה״.

רונאלדו בן ה-20 המשיך להתעלל בליגה הספרדית והלחץ במועדון גדל מיום ליום נוכח סעיף השחרור היחסית נזיל שהיה לשחקן. אז במרץ הנשיא נונייס כינס פגישה דחופה עם נציגיו של השחקן לדון בהארכת חוזה. בארסה הסכימה להעלות את השכר של השחקן ולרדת מבקשתה לאחוזים גדולים יותר בזכויות התדמית של רונאלדו.

לאחר שסיכמו על החוזה ולחצו ידיים, נונייס מיהר להדליף לעיתון הבית של ההנהלה, מונדו דפורטיבו, שרונאלדו הסכים להאריך חוזה, ופירטו סכומים שונים מהחוזה שהובטח לבראנשיני וחבריו. נציגים של מונדו דפורטיבו התקשרו לבראנשיני לוודא את פרטי החוזה, ושם התחיל הפיצוץ.

הסוכנים נפגעו מהשקר, והחלו להרים טלפונים שרונאלדו מחפש קבוצה חדשה. נדגיש שוב, לסוכנים יש אינטרס ברור להרוויח כמה שיותר מהשחקן, על אחת כמה וכמה כשהוא השחקן הטוב בעולם. כל הסיפור התפוצץ תוך פחות מ-5 שעות, ובארסה לא ידעה מה לעשות עם עצמה. גם השחקן עצמו לא תרם לשקט ויצא בהכרזות לתקשורת בברזיל על הפרת המילה של הנשיא נונייס.

מקצועית, רונאלדו נשאר אותה מכונה גם כאשר העניינים מחוץ למגרש היו לוהטים. ב-11 המשחקים האחרונים שלו בקבוצה, רונאלדו כבש 13 שערים. כולל שער ניצחון בקלאסיקו, פנדל הניצחון בגמר גביע המחזיקות נגד פאריס סן ז׳רמן ושלושער בויסנטה קלדרון. במשחקו האחרון בקבוצה (24/5/97) הוא כבש את שער הניצחון על דפורטיבו לה קורוניה בדקה ה-89, כשהוא משאיר מאחוריו 3 שחקנים.

עם יומרות אליפות, בארסה התחננה שהברזילאי ישאר, אבל האגו היה פגוע, ורונאלדו העדיף לחזור לחיבוק של מאריו זגאלו ונבחרת ברזיל שהתכוננה לקופה אמריקה בבוליביה, 11 ימים לפני פתיחת הטורניר.

בארסה הפסידה את המשחק הראשון בלעדיו, 1-2 מביך ליורדת הליגה הרקולס ואיבדה סופית סיכוי לאליפות. הזכייה בגביע המלך בברנבאו המתיקה את העונה, אבל את כולם עניין בעיקר איפה ישחק השחקן הטוב בעולם בעונת 97/98.

ג׳ובאני בראנשיני היה מקורב מאוד למאסימו מוראטי נשיא אינטר, והציע לו את השחקן עוד טרם הדיבורים עם בארסה על הארכת החוזה. מוראטי התלהב מאוד והסכים לחכות לפיצוץ שאכן התרחש בסופו של דבר. 24 מיליון יורו על שחקן שכובש 47 גולים ומפרק כל הגנה באירופה הם בהחלט מחיר מציאה.

בארסה הייתה אובדת עצות. תחילה הצהירה שהשחקן ״בלתי ניתן למכירה״ ומאוחר יותר פנתה להתאחדות הספרדית ופיפ״א בטענה שסעיפי שחרור תקפים אך ורק בין קבוצות מקצועיות בספרד. היא קיבלה את הגיבוי של ההתאחדות, אבל לא של פיפ״א שפסקה ב 22.7.97: ״או שתגיעו להסכם עם אינטר, או שאנחנו נקבע את סעיף המכירה״. רונאלדו עצמו מברזיל ירה חצים לכיוון ההנהלה של בארסה: ״אני בטוח שסעיף השחרור ישולם ואעזוב את ברצלונה, לא רציתי ללכת, אבל זה המצב. הנשיא שיקר לכולנו״.

באמצע אוגוסט 97 רונאלדו הוצג כשחקן אינטר, בסוף החודש כבר ערך את הבכורה שלו בליגה.

בינואר זכה בכדור הזהב, בעיקר על סמך העונה המדהימה שלו בבארסה, אך גם חצי עונה פנומנלית מול ההגנות הקשוחות בעולם וזכייה בקופה אמריקה.

בארסה נשארה ללקק את הפצעים. מהכסף שהיא קיבלה על רונאלדו היא החתימה את ריבאלדו וסוני אנדרסון, וגם זכתה בדאבל בעונה לאחר מכן, אולם לאוהדי בארסה נותר רק לחלום מה היה קורה אם ׳אל פנומנו׳ היה נשאר בקאמפ נואו.

בקיץ 2002 אגב, הסוכנים פיטה ומרטינס רקחו להם מזימה נוספת עם פלורנטינו פרס ושכנעו את רונאלדו לתקוע סכין בגב לאינטר שליוותה אותו לאורך כל הפציעות הקשות שעבר, ולבקש מעבר לריאל מדריד. מאסימו מוראטי הפגוע ניסה להציע את רונאלדו לברצלונה בהשאלה עם אופציה לרכישה, אבל לואיס ואן חאל הטיל וטו על המעבר. היה לו כבר את ריבאלדו בקבוצה, אז הוא צריך עוד שחקן על ברזילאי? ׳אל פנומנו׳ המשיך למדריד ולקח אליפות, לואיס ואן חאל גירש את ריבאלדו ופוטר באמצע העונה. בקיץ הבא לאפורטה הגיע כבר לעשות סדר. בקונסטלציה מסוימת, בארסה יכלה תיאורטית להנות מריבאלדו, רונאלדו ורונאלדיניו ביחד. תנו לזה לשקוע קצת.

שי

חי ונושם בלאוגרנה מאז 1991. הקים את ״בארסה מאניה״ כפרויקט צד בתיכון, והשאר היסטוריה.

החדשות הכי חמות בטלגרם שלנו

חולצות ברצלונה ב-80 שקל? המדריך המלא לרכישה

מדריך קניית חולצות ברצלונה 2023