מארדונה בילבאו קטטה

הסיפור מאחורי הקטטה המפורסמת של מארדונה בגמר הגביע של 1984

ביקשתם מאיתנו קצת רקע ל UFC של מארדונה במיגל סולה, בקרב המפורסם נגד בילבאו בגמר הגביע של 1984. הנה כמה דברים שאתם צריכים לדעת.

⬅️ היריבות בין בילבאו לבארסה באותם ימים הייתה גדולה יותר מהקלאסיקו, כל כך גדולה ששוסטר ומארדונה אמרו לקראת סיום עונת 83/84 שהם מעדיפים שריאל מדריד תזכה באליפות על חשבון בילבאו, כן, כן. החניכים של חאבייר קלמנטה היו ה׳בד בויז׳ של הכדורגל הרבה לפני הדטרויט פיסטונס, וניצלו את השיפוט הרכרוכי בספרד באותם ימים כדי לכסח בלי הפסקה.

⬅️ הזעם של כל שחקני ואוהדי בארסה כלפי הבאסקים החל אחרי שאנדוני גויקוצ׳אה, ׳הקצב מבילבאו׳, נכנס חזק מאוד בכוכב הקבוצה ברנד שוסטר, קרע לו את הרצועה הצולבת והשבית אותו ל-9 (!) חודשים בתחילת עונת 81/82. בארסה, שהייתה נחשבת לקבוצה הטובה בליגה, התקשתה בלי הכוכב הגרמני ואיבדה את האליפות לסוסיאדאד. הוא גם החמיץ את המונדיאל בגלל הקרע ברצועה.

הכניסה של גויקוצ׳אה במארדונה. שבר ברגל שהצריך 3 ברגים והשבית את הארגנטנאי ל-3 חודשים

פורסם על ידי ‏בארסה מאניה – Barcamania.co.il‏ ב- יום שישי, 5 ביוני 2020

⬅️ בתחילת 83/84, בארסה פירקה את בילבאו 0-4 בקאמפ נואו. ברנד שוסטר נכנס כמחליף במחצית השנייה והדבר הראשון שעשה – כיסח את גויקוצ׳אה, לצהלות הקהל בקאמפ נואו. הקצב מבילבאו לא נשאר חייב ומצא מטרה נוחה יותר: דייגו מארדונה. התוצאה: הארגנטינאי יצא על אלנוקה ועם ברך מרוסקת שחייבה ניתוח והחדרת 3 ברגים. גויקוצ׳אה לא הורחק, הוא קיבל צהוב מביך, אבל בהמולה התקשורתית אחרי המשחק, הוא הורחק ל-18 משחקים (חסר תקדים בזמנו), עונש שקוצר ל-10 משחקים אחרי ערעור של בילבאו שהשחקן ׳לא התכוון׳, כן כן.

⬅️ בילבאו זכתה באליפות באותה עונה (עם הפרש שערים טוב יותר ממדריד), האליפות האחרונה שלה בהיסטוריה. האריות השלימו דאבל עם 0-1 קטן על בארסה בגמר הגביע בסנטיאגו ברנבאו.

⬅️ משחק הגמר כבר היה נפיץ עם שלל הערות של מארדונה וחאבייר קלמנטה בשבוע לפני המשחק. הארגנטינאי אמר שאין לספרדי ביצים כדי לדבר פנים מול פנים וקלמנטה השיב: ״מארדונה גם טיפש וגם מסורס, מפתיע ששחקן שמרוויח כל כך הרבה כסף מתנהג כאחרון הקופים״.

⬅️ 100,000 צופים הגיעו לברנבאו. דקת דומייה לזכר 3 אוהדי ברצלונה שנהרגו בתאונת דרכים בדרך למשחק הופסקה על ידי אוהדי בילבאו שצעקו Que se jodan (״שילכו לה*דיין״).

⬅️ זה היה משחק לא טוב של מארדונה ומשחק לא טוב של בארסה, שלא התמודדה היטב מול המשחק האגרסיבי של בילבאו. זה היה אחד הגמרים הגרועים בהיסטוריה מבחינת מצבים במשחק שהיו בו לא פחות מ-41 עבירות והוכרע על ידי שער בודד של אנדיקה.

בברצלונה זוכרים למארדונה 3 דברים: 1. השער האגדי בברנבאו.2. מסיבות קוקאין.3. הבעיטה:

פורסם על ידי ‏בארסה מאניה – Barcamania.co.il‏ ב- יום חמישי, 4 ביוני 2020

⬅️ עם הידיעה הפנימית שזהו המשחק האחרון שלו במדי ברצלונה, מארדונה לא נשאר חייב. בשריקת הסיום שחקן בילבאו צ׳אטו נונייס תפס לו את החולצה וקילל אותו: ״לוזר אפס, אוכל בתחת״. המחליף מיגל סולה הצטרף לנונייס ואמר למארדונה ״לך תזדיין״ בצירוף תנועת יד מוכרת, ושם דייגו איבד את זה לחלוטין. כמו קונור מקגרגור בשיאו, הוא ניפק ברכיה לפרצוף של מיגל סולה שהושבת מיידית. אנריקה רואנו, הרופא בברנבאו באותו משחק, אמר שהמזל של מיגל סולה היה שהברך של מארדונה פגעה לו קודם כל בלסת. ״אם זה היה הולך לראש שלו, אני לא יודע איך זה היה נגמר״.

⬅️ הקטטה עוד המשיכה. אגרופים, בעיטות, נשיכות ואפילו בעיטת מספרת של ׳טרזן׳ מיגלי לתוך הבטן של נונייס. השופט פרנקו מרטינס ברח לחדר ההלבשה עם שריקת הסיום ולכן לא רשם שום דבר בדו״ח השיפוט. אחת הקטטות הגדולות ביותר בהיסטוריה הסתיימה בלא מורחקים בכלל.

⬅️ זה היה אקורד הסיום של דייגו מארדונה בברצלונה. הארגנטינאי עבר לנאפולי לאחר מכן וקיבל ביקורת מהנשיא נונייס על תרומתו הרעה לתדמית של ברצלונה. המאמן מנוטי הוחלף בטרי וונבלס שהצעיד את הקבוצה לאליפות בעונת 84/85, עם עוד מפגשים מעניינים נגד בילבאו, אבל זה כבר סיפור אחר.

שבת שלום!

שי

חי ונושם בלאוגרנה מאז 1991. הקים את ״בארסה מאניה״ כפרויקט צד בתיכון, והשאר היסטוריה.

החדשות הכי חמות בטלגרם שלנו