פוקוס על הטכני

הכירו את החבורה המנצחת על התזמורת השמחה שרוקדת על המגרש העונה

G14 כתבו די באריכות על צוות המאמנים של בארסה, החבורה שמנצחת על התזמורת השמחה שרוקדת על המגרש העונה. בואו להכיר את לואיס אנריקה וחבורתו.

 

חשוב להזכיר שהנתונים לגבי ספיגות ושערים מעודכנים לתחילת השבוע שלפני המשחק מול באיירן בליגת האלופות.

לואיס אנריקה

ההחלטה של ברצלונה להעסיק את לואיס אנריקה – הקפטן האחרון לפני קרלס פויול – הייתה די צפויה. הוא היה שחקן שימושי מאוד בקישור ובהתקפה. לואיס אנריקה החל את קריירת האימון שלו כשהחליף את פפ גווארדיולה בבארסה ב’ ביוני 2008.

לואיס אנריקה הצליח להוביל את בארסה ב’ חזרה לליגה השנייה מהליגה השלישית, ובעונת 2010/11 הקבוצה סיימה במקום השלישי, הכי גבוה בהיסטוריה של קבוצת המילואים. החוזה של לואיס אנריקה הותר בסוף העונה והוא חתם ברומא ביוני 2011, חוויה לא מוצלחת במיוחד, אבל שם הוא התמודד לראשונה עם הלחץ של מאמן בקבוצה בליגה בכירה והתנסה עם הרעיונות שלו. ביוני 2013 התמנה לתפקיד המאמן בסלטה ויגו, והוא עזר לגליסיאנים לסיים במקום ה-9 עם 49 נקודות, וזו הייתה התנסות טובה עבורו ועבור סלטה.

הוא חתם בברצלונה במאי 2014. הדיו לא הספיק להתייבש וכבר עלו שאלות לגבי היכולת שלו כמאמן. האם הוא טוב מספיק לאמן את אחת הקבוצות הגדולות בעולם? מה לוצ’ו יוסיף לקבוצה מבחינה טקטית? האם הוא יכול לעמוד בלחץ של להיות מאמן בארסה? כל אלה שאלות שהטרידו קולס ברחבי העולם.

עבור חלק מהאוהדים, השאלות האלו קיבלו מענה עד כה. לוצ’ו, בייחוד לקראת סוף העונה הנוכחית, הראה לא רק שהוא יכול למאמן את ברצלונה, אלא גם שהוא מסוגל לעשות זאת עם הצלחה נאה, תוך כדי שבירת שיאים ושיפור באספקטים שנחשבו נקודות תורפה בקבוצה.

לוצ’ו הראה מהי בארסה שלו: קבוצה שמשחקת כדורגל אינטנסיבי מאוד, לוחצת את היריבה שצריך, מכה בהם במתפרצות כשיש הזדמנות לעשות כך. הקבוצה הבקיעה עד כה 11 שערים במתפרצות. הוא גם חיזק את הקבוצה הגנתית: נכון לכתיבת המאמר, ברצלונה ספגה רק 29 שערים ב-55 ו-32 פעמים נשמרה רשת נקייה בכל המסגרות. בדיוק כמו השיא בעונת 2011/12, עם 4 או 5 משחקים שנותרו! לוצ’ו גם עזר לטפל בעקב האכילס של הקבוצה: התמודדות עם מצבים נייחים בהגנה ובהתקפה.

אף על פי כן, הוא לא עשה הכול בכוחות עצמו. יש שישה אנשים מאחוריו שאחראים לכול, מההיבט הפיזי ועד ההיבט הפסיכולוגי של המשחק. אלו הם: חואן קרלוס אונסואה (עוזר מאמן), רוברטו מורנו (עוזר מאמן שני), ז’ואן ברברה (עוזר מאמן שלישי/מאמן כושר), רפא פול (מאמן פיזי/מאמן כושר), חואקין ואלדס (פסיכולוג) וחוסה רמון דה לה פואנטה (מאמן שוערים). השמות האלה כנראה לא מוכרים לרוב האנשים, אבל הם עושים עבודה נפלאה, עוזרים לקבוצה בכל כך הרבה דרכים. בוא ניתן קרדיט איפה שצריך ונכיר בתרומה של האנשים האלה. בואו נכיר את האנשים שמאחורי הקלעים.

חואן קרלוס אונסואה – עוזר מאמן

אונסואה הוא שוער בעברו, החל את הקריירה שלו כשוערה של אוססונה ב-1986. הוא עבר לברצלונה ב-1988, שם היה במשך שנתיים כשוער שני, והוא עזר לסביליה ב-1990, שם ערך מעל ל-300 הופעות. אונסואה גם שיחק בטנריפה ואוביידו, לפני שחזר לפרישה באוססונה. אונסואה היה שוער עם זריזות וריפלקסים מרשימים.

ההתנסות הראשונה של אונסואה באימון הייתה כמאמנה של נומנסיה מהליגה השנייה, עמה סיים במקום ה-10 בעונת 2010/11.

הרגע המשמעותי יותר בקריירה שלו קרה ב-2013, אז נבחר על ידי חברו הקרוב לואיס אנריקה להיות חלק מהקבוצה שלו בסלטה ויגו. בעונה הקודמת היה העוזר שלו, וכשלואיס אנריקה מונה להיות מאמנה של ברצלונה, אונסואה הצטרף כמעט אוטומטית.

אונסואה הוא המפתח כשמדובר באסטרטגיה במצבים נייחים בשני קצוות המגרש. לוצ’ו עצמו דיבר על כך בראיון שהשיפור במצבים הנייחים הוא בזכות עוזר המאמן. המראיין שאל “האם בארסה כובשת עכשיו במצבים נייחים בזכות מזל?” ולואיס אנריקה ענה: “אונסואה עושה עבודה נהדרת.”

כמובן, לא רק המילים של לוצ’ו תומכות בזה, אלא גם הנתונים. העונה, בארסה כבשה 19 שערים ממצבים נייחים בכל המסגרות, כולל שער הניצחון של מתייה מול סלטה והשער הפותח שלו בקלאסיקו האחרון, ומנגד הקבוצה ספגה רק 5 שערים ממצבים נייחים.

אפשר לקרוא עוד קצת עליו בערך אודותיו בוויקיפדיה.

רוברטו מורנו – עוזר מאמן שני

בעוד אונסואה עושה את העבודה די טוב, אי אפשר לתת את כל הקרדיט רק לשני אנשים בכל הסגל. מאמני הכושר משחקים תפקיד חשוב בכל קבוצת כדורגל מודרנית, ולמזלנו לבארסה יש שניים כאלה, שני אנשים מהטובים שאפשר לבקש: רפא פול ועוזר המאמן השני, רוברט מורנו.

רוברטו (או רוברט) מורנו החל לאמן ב-2003, אז אימן קבוצות קטנות כמו פניה בלאוגרנה קולנץ’, ל’הוספיטלט, קסטליידפלס, דאם, וב-2008 היה עוזרו של לואיס אנריקה בבארסה ב’. כבר אז זיהה שלמורנו יש המון ידע, ולכן מורנו התלווה ללואיס אנריקה בכל מקום שהלך. החברות שלהם טובה מאוד וקשה להפריד ביניהם.

מורנו, שהוא בסך הכול בן 37, הוא מהמתקדמים בספרד בכל מה שקשור לסקאוטינג על היריבה וניתוח וידאו בעזרת שימוש בטכנולוגיה. הוא לוקח את זה לרמה של מומחה: הניתוח שלו הוא הבסיס להחלטות בתכנית הטקטית לקראת המשחק הקרוב ובבחירת הסגל והרכב הקבוצה, בהתאם לדרישות שכל מפגש מעמיד בפני ברצלונה.

אלו שקרובים אליו אומרים שהוא דקדקן גדול, צופה במשחקים עד שהוא בטוח במאה אחוז שהוא לא הותיר אף פינה פתוחה. הוא מתואר כאדם מחושב מאוד, מישהו שצמא ללמוד כל יום מבלי לסגור אף דלת. רגוע ואדם שיחה, הוא מתעניין גם בתחומים כמו פילוסופיה ופסיכולוגיה, נמנע בשקט מאור הזרקורים.

הוא הקים בצוותא עם רפא פול את האתר Futbol de Libro, אתר בו מאמנים מפרסמים את הידע שלהם אודות משחק הכדורגל. הוא גם כתב ספר בן 272 עמודים בשם ” Mi “receta” del 4-4-2 : reflexión, desarrollo y aplicación de un modelo de este Sistema” (המתכון שלי למערך 4-4-2: תובנות, פיתוח ויישום של מודל במערך הזה). מורנו גם הקים בית דפוס לספרים בתחום הספורט, MCSports International.

רפא פול – מאמן פיזי/מאמן כושר

פול היה החנון הטיפוסי כשלמד תחת פרופסור פרנסיסקו סיירולו ב-INEF (המוסד הלאומי לחינוך גופני). סיירולו עצמו היה מאמן הכושר בימי גווארדיולה, ופול הולך בדרכו של מורו ועובד באותו התחום. סיירולו ראה את האיכויות של פול עוד בימיו כסטודנט.

הרזומה של פול מרשים מאוד, והוא רק בן 27. רפאל פול החל לעבוד בלבאנטה לס פלאנס. הוא הצטרף ללואיס אנריקה ברומא בגיל 24 בלבד, המשיך עמו בסלטה ועכשיו הוא גם פה בבארסה. בנוסף לתואר שקיבל מ-INEF, הוא המשיך לתואר שני במניעה ושיקום של פציעות ספורט באוניברסיטת קסטיליה לה מנצ’ה.

מורנו הוא לא הכותב היחידי מבין המאמנים, גם רפא כתב ספר, וצירוף מקרים מעניין הוא שהספר הזה הוא הסיבה שמורנו ופול נפגשו. ב-2011 פול שלח את הספר שכתב, La preparación física en el fútbol (ההכנה הפיזית בכדורגל) לבית הדפוס של מורנו. לאחר מכן שניהם הקימו את האתר Futbol de Libro.

אחד ההיבטים החשובים ביותר שכל מאמן כושר צריך לדאוג לגביו, בייחוד במועדונים גדולים, הוא השיקום ביום שלאחר המשחק. אלו קריטיים, כי במועדון כמו בארסה שמשחקים בו כמעט כל 3 ימים במשך 8 או 9 חודשים, השחקנים צריכים להתאושש פיזית מהר ולהיות במצב הפיזי הנכון כדי להמשיך לשחק עוד 90 דקות באותם הקצב ואינטנסיביות.

רפא דואג, כמו כל מאמני הכושר הבכירים, לגבי האינטנסיביות של האימונים. אינטנסיביות תמיד הייתה אחד הגורמים המשמעותיים ביותר במשחק, בייחוד בשלוש השנים האחרונות, עם העלייה החדה בלחץ ובלחץ נגדי בכדורגל. רפא יודע את זה והוא אמר פעם: “האימונים צריכים להיות כמו המשחקים, אחרת המשחקים הופכים לאימונים.”

הפילוסופיה של פול מסתכמת באמרה הבאה: “הדרך הטובה ביותר לאמן היא לשחק כדורגל ולא לעשות אימון פיזי מבודד”, אמרה שצמחה מהעקרונות הבסיסיים שלמד מסיירולו. “להתכונן למשחק על ידי עשיית משהו שלא קורה במשחק היא מגוחכת.”

ראוי לציין שבברצלונה יש פחות פציעות העונה, וכל השחקנים זמינים לסגל הקבוצה ברוב החלקים הקריטיים בעונה, משהו שהרבה אוהדים ותיקים טוענים שלא היה מעולם. זהו לא צירוף מקרים, והרוטציות המוקדמות של לוצ’ו והתרומה של מאמני הכושר הם גורמים חשובים בכך שברצלונה מגיעה לשלבים האחרונים של העונה בכושר טוב מאוד.

ז’ואן ברברה – עוזר מאמן שלישי/מאמן כושר

ז’ואן ברברה הוא חלוץ ספרדי בעברו, והיום הוא אסיסטנט/מאמן עזר בברצלונה. כשחקן, ז’ואן שיחק בליגה השנייה והשלישית בספרד. בסבדל בילה 8 שנים וערך מעל ל-200 הופעות, ובסלמנקה 7 שנים עם מעל ל-180 הופעות.

תפקידו הראשון בתחום האימון היה כעוזר בברצלונה ב’ ב-2008, והוא נשאר בתפקיד גם תחת שרביטו המקולקל של אוסביו. ב-2014 הוא עזב את המיני אסטדי כדי להתקדם לקאמפ נואו כעוזר שלישי בהיררכיה. ברברה מכיר את לואיס אנריקה עוד מימיהם בבארסה ב’, והתובנות שלו לגבי החולשות והחוזקות של היריבות מוערכות מאוד.

אחד הדברים היותר מעניינים במהלך העונה היה השימוש בטכנולוגיה כדי לשנות היבטים טקטיים במהלך המשחק. אונסואה משתמש הרבה באוזניות ומיקרופון כדי לדון בהצעות. בצד השני של הקו, ביציעים, מורנו וברברה בוחנים את המשחק, שמים לב לשינויים אצל היריבה ובשטחים שנוצרים. אחרי שאונסואה דן בהערות עם לואיס אנריקה, הם יכולים להחליט בהתאם למידע החדש.

חואקין ואלדס – פסיכולוג

חואקין ואלדס הוא הפסיכולוג של ברצלונה, ובדומה למורנו, גם הוא מתלווה ללוצ’ו זמן רב. ואלדס, ג’ודוקא בעברו, עובד עם לוצ’ו עוד מימיו בבארסה ב’.

עוד לפני שהחל לעבוד עם לוצ’ו, ב-2005, הקים חואקין חברה בינלאומית בשם Formasport, בה עובדים פסיכולוגים המתמחים בספורט כמוהו. ב-2012 וב-2013 הקים חואקין שני אתרים שמציעים ייעוץ בנושאי ספורט: futboldecabeza.com, deportedecabeca.com.

תפקידו הוא לוודא שאין שום בעיה רגשית ומנטאלית בקרב השחקנים, לוודא שהאווירה חיובית באימונים, לחדד ולחזק את הנפש של השחקנים ולעזור ללוצ’ו לגשת לשחקנים בצורה הטובה ביותר. זה חשוב להצלחת הקבוצה, ואפשר לראות שהקבוצה מחוברת די טוב בחצי השני של העונה. האנרגיות החיוביות והחיבור הטוב של השחקנים מתבטאים הן באימונים והן במשחקים.

למשל, שלושת שחקני ההתקפה שלנו קרובים מאוד אחד לשני. אפשר לראות שהאינטראקציה שלהם במגרש האימונים ובקאמפ נואו היא של חברים טובים. הם מתבדחים ונהנים מהזמן שהם עובדים ביחד, שזה די מדהים בהתחשב בכך שמדובר בשלושה סופרסטארים מהגדולים שיש בעולם. החיבור הזה עוזר לכל הקבוצה כי זה משרה רוגע וביטחון לשאר השחקנים, מעניק להם אמון אחד בשני ובחבריהם לקבוצה, ובכך הביצועים של כולם משתפרים.

חואקין לא מותיר דבר לידי הגורל. הוא מנתח את מסיבות העיתונאים של לואיס אנריקה, איך המאמן מתקשר עם שחקניו כשהוא עומד בצד המגרש, איך זה משפיע על מצב הרוח של השחקנים והמאמן.

חוסה רמון דה לה פואנטה – מאמן שוערים

מה שהופך את רמון דה לה פואנטה לשונה הוא לא האופן בו הוא מעביר את אימוני השוערים, אלא הדרך בה הוא מייעץ ותומך בהם לקבל את ההחלטות הנכונות במהלך המשחק. מאמן השוערים הקטלאני נוהג לומר ששוער חייב אופי ואישיות חזקים בעדיפות גבוהה מאוד.

דה לה פואנטה מתמקד בהעלאת הביטחון לשוערים, ודרך זה לתת עוד תוספת של ביטחון לשחקני ההגנה, משהו שמשמעותי לקבוצה שמשחקת הרבה פעמים עם קו הגנה גבוה ורחוק מהשער. הסטטיסטיקות מאשרות שדה לה פואנטה עושה עבודה טובה הן עם קלאודיו בראבו והן עם מארק אנדרה טר שטגן, כשהקבוצה שומרת 32 פעמים על רשת נקייה העונה.

מערכת בארסה מאניה

החדשות הכי חמות בטלגרם שלנו