מסי בינוני וסביר

“מסי הממוצע” טוב יותר מ-98% מיתר שחקני ההתקפה באירופה

תוך כדי שמסתכלים על הנתונים הסטטיסטיים של שחקני ההתקפה הטובים באירופה, בהדרגה מגלים תבנית מסוימת. זה מזכיר לי את אחד מהמאמרים הכי אהובים עליי בכל הזמנים, “מסי הוא 3 שחקני וורלדס קלאס בשחקן אחד” של מייקל קוקס הנהדר. הכותב טוען שמסי הוא בו-זמנית מצוין בסיומת, בכדרור ובמסירה. הטענה הזו ככל הנראה תישמע נכונה לרוב אוהדי הכדורגל. אולם, באיזו דרגה מסי הוא בו-זמנית כה טוב בסיומת, בכדרור ובמסירה? לפניכם יוצג ניסיון לחקור את זה מבחינה כמותית.

הניתוח הבא כולל את שחקני ההתקפה הטובים ביותר באירופה ב-8 העונות האחרונות, כל אלה שחקנים שהצליחו להבקיע לפחות 10 שערי ליגה במהלך עונה אחת ב-5 הליגות הבכירות באירופה (החל מעונת 2009/10 ועד 2016/17 כיום). יש 745 מקרים כאלה ובבירור הרבה שחקנים נמצאים בניתוח יותר מפעם אחת (למשל, מסי הבקיע לפחות 10 שערים בכל 8 העונות האלה) – נתייחס לכל אחד מ-745 המקרים האלה כ”שחקן”. אנו מנסים לראות איפה מסי נכנס בין כל השחקנים הכי טובים שיש לאירופה להציע.

מתחשבים בשלושה היבטים: שערים, דריבלים וכדורי עומק.

כדורי עומק זה פרמטר מאוד מעניין כי הוא משלב בתוכו מספר יכולות במהלך אחד: ראיית משחק, דיוק במסירה, תזמון, קבלת החלטות וכן הלאה. יותר חשוב מכך, מצבים שנוצרו בעקבות כדורי עומק הם כנראה סוג המצב הטוב ביותר ששחקן יכול לייצר לחבר לקבוצה, מכיוון שזה, סטטיסטית, המצב עם ההסתברות הגבוהה ביותר להסתיים בשער (כפי שניתן לראות בתרשים פה).

chances-type

כדי לראות איפה נמצא, נתבונן על 3 היסטוגרמות, אחת לכל אחד מהפרמטרים המדוברים, כולל כל אחד מהשחקנים, מלבד מסי (כך שיש לנו 737 “שחקנים”). המספרים של מסי מוצגים בנפרד כדי להדגיש את המעמד שלו. היסטוגרמה זה משהו יחסית פשוט, אבל אם אתם לא מכירים, היסטוגרמה זה גרף שמציג את איך הנתונים המספריים מתפלגים לקבוצות.

התרשים הראשון מראה היסטוגרמה של הבקעת שערים כל 90 דקות. בציר האופקי כמויות השערים מקובצות לטווחים קטנים של ערכים, מהקטן לגבוה יותר. המטרה של ההיסטוגרמה הזו היא להראות כמה שחקנים מבין 737 האלה מתאימים לכל טווח קטן, וזה מה שהציר האנכי מראה. כך אנו רואים את ההתפלגות של הפרמטר הזה בקרב השחקנים שנלקחו בחשבון. אם אנחנו יודעים איפה שחקן מסוים נמצא בהיסטוגרמה, אנחנו יכולים להשוות אותו לשאר השחקנים ולדעת ביחס לכמה שחקנים הוא טוב יותר או פחות. השחקנים הטובים ביותר מופיעים בצד הימני, והטובים פחות בצד השמאלי. ככל שנעים יותר ימינה, כך השחקן טוב יותר. החציון הוא הקו שמפריד את המידע לשני חצאים (50% מהשחקנים נמצאים מעליו ו-50% מתחתיו).

goals

כפי שניתן לראות, עונת 2012/13 של מסי, עם 1.566 שערים שהבקיע כל 90 דקות, היא העונה הטובה ביותר, בהפרש עצום מכל שחקן אחר – אבל זה לא משהו שמפתיע מישהו פה, כולנו ידענו את זה. מה שההיסטוגרמה הזו חושפת לנו זה משהו שאולי לא היינו מודעים אליו, או משהו שאנו נוטים לשכוח, וזה איפה מסי “הממוצע” נמצא. ממוצע ההבקעה של מסי טוב יותר מ-98% משחקני ההתקפה הטובים באירופה. במילים אחרות, רק ב-10 מקרים מתוך 737, מישהו הצליח להבקיע במהלך עונה אחת (!) בקצב גבוה יותר מה שמסי עושה במשך כל 8 העונות האחרונות בממוצע.

dribbles

התרשים השני מראה היסטוגרמה של דריבלים מוצלחים כל 90 דקות, ומה שאנו רואים פה דומה להיסטוגרמה הקודמת. גם כדריבלר, מסי הממוצע טוב יותר מ-98% שחקני ההתקפה שנלקחו בחשבון. רק ב-13 מקרים היה מישהו שהצליח יותר ממסי הממוצע, שוב, במהלך עונה אחת. אגב, שימו לב לנתון של פרנק ריברי מעונת 2013/14.

through-balls

התרשים השלישי מראה את יצירת המצבים באמצעות כדורי עומק כל 90 דקות. הממוצע של מסי, גם פה, טוב יותר משל 98% שחקני ההתקפה האחרים ורק ב-9 מקרים מישהו הצליח במהלך עונה אחת לעבור את הממוצע של מסי. הנתון של מסי בעונה הטובה ביותר שלו, 0.936 כדורי עומק כל 90 דקות, פשוט מאוד לא שייך ליקום הזה.

אם נסכם את כל זה, שלוש ההיסטוגרמות בעצם אומרות שמסי “הממוצע” מבקיע טוב יותר, מכדרר טוב יותר ומוסר טוב יותר מ-98% משחקני ההתקפה הטובים ביותר באירופה, לפחות ב-8 העונות האחרונות. שוב, אנחנו לא מדברים על המיטב של מסי, אנחנו מדברים על המספרים הממוצעים של מסי בהשוואה למספרים הטובים ביותר של השחקנים הטובים ביותר באירופה. עכשיו, זה פשוט קסם.

יש דיון גדול מאוד לגבי השימוש בסטטיסטיקות ובנתונים כדי להשוות שחקנים, כשהרבה אנשים טוענים שזה חבל שאנחנו חיים בעידן בו כולם רוצים להשוות שחקנים רק על סמך מספרים (לרוב רק שעריםובישולים). זה קורה לא מעט בגלל העובדה ששחקן אחר זוכה בפרסי שחקן השנה, ואיכשהו יש אנשים שחושבים שזה קרה כי נתונים מגבים את זה. למעשה, הרוב העצום של הנתונים הסטטיסטיים דווקא תומכים במה שרואים בעין ומעניקים לו ביסוס טיעוני חזק יותר. במקרה של מסי זה נכון גם כן. רוב האנשים מחשיבים את מסי כשחקן הטוב ביותר וכשחקן ההתקפה השלם ביותר בעולם בשנים האחרונות וזה מה שהנתונים יאמרו לכם גם. זה מה שאפשר לראות בניתוחים הקטנים האלה ובעוד אינספור ניתוחים אחרים ברחבי העולם. מסי וסטטיסטיקה הם חברים טובים.

עכשיו, אם אתם, באופן מכוון או לא, משתמשים לא טוב בנתונים או אם הנתונים שלכם זה כמות הגביעים ששחקן זכה בהם, אז “המסקנות” שלכם כמובן יהיו אחרות לגמרי…

מערכת בארסה מאניה

החדשות הכי חמות בטלגרם שלנו

חולצות ברצלונה ב-80 שקל? המדריך המלא לרכישה

מדריך קניית חולצות ברצלונה 2023