למה טר שטגן ולא בראבו?

למה ברצלונה בחרה במארק אנדרה טר שטגן ולא בקלאודיו בראבו? טור נפלא של G14 שתורגם לפניכם ומסביר את הסוגייה לעומק.

עונת 2010/2011, שוער בורוסיה מנשנגלדבאך לוגאן ביילי עבר תקופה סוערת שכללה איגרוף כדור קרן לפינת השער שלו בהפסד לקייזרסלאוטרן. ב-10 באפריל, במשחק נגד קלן, המאמן לוסיאן פארב ספסל את ביילי לטובת מארק אנדרה טר שטגן בן ה-19. הגרמני הצעיר לא אכזב וההגנה נראיתה מוצקה כמו שלא נראתה לפני כן. בארבעה מחמשת המשחקים הבאים הוא שמר על רשת נקייה, והוא אף היה הגיבור בניצחון קבוצתו 1-0 על דורטמונד, כשהוא מציג הצלות ברמה עולמית.

בעונה הבאה הוא הצטיין והרוויח את מקומו כשוער הפותח בקבוצה. בעונה הזאת הוא שמר 15 פעמים על רשת נקייה מתוך 34 משחקי ליגה. באליאנץ ארנה נגד באיירן מינכן הוא הציג משחק מעורר השראה תוך כדי שעמיתו נוייר טועה ובאיירן מפסידה 1:0. גלדבאך, מחוזקת על ידי טר שטגן ורויס, יצאה במסע מפתיע לעבר זכייה באליפות, אך כשלה בסופו של דבר. הוא זכה בתואר השוער המצטיין של “קיקר” בליגה בה משחקים הרבה שוערים מבוססים ומבטיחים.

הממוצעים בגרף למעלה משווים בין ימיו של טר שטגן בגלדבאך לימיו של בראבו בריאל סוסיאדד. לא רואים כמות הצלות למשחק אלא כמות הצלות ביחס גולים, כדי להימנע מדיונים לגבי טיב הקבוצה.

כמה שנים קדימה, טר שטגן הפך לשוער הצעיר ביותר אחריי קסיאס שזוכה בליגת האלופות, לובש את החולצה עם הספרה 1 בבארסה, אם כי הוא שיחק רק במשחקי גביע. הבעיה באוגוסט הייתה בעמדת השוער הראשון. שני השוערים עדכנו את המועדון שהם רצו להיות בעמדת השוער הראשון.

בשתי העונות האחרונות שירת בראבו את המועדון טוב מאוד עם שתי אליפויות. עכשיו הוא בן 33, והשאלה המתבקשת היא האם שווה להקריב את טר שטגן לטובת בראבו, בהינתן כך ששני השוערים הציבו תנאי: נעזוב אם השני נבחר להיות שוער ראשון.

גם כשזוכרים ומכבדים את התרומה של בראבו למועדון, זה עדיין הצעד ההגיוני להמשיך עם טר שטגן. הרעיון הזה קיבל גיבוי בחלון ההעברות האחרון: הגיעו ארבעה צעירים מבטיחים בני 22. התכנית של המועדון לטווח הארוך מתחילה לקרום עור וגידים, וטר שטגן בן ה-24 מתאים לתכנית בצורה מושלמת.

בלי קשר להעדפות לכאן או לכאן, בשתי העונות האחרונות יש לא מעט ראיות שתומכות בכך שטר שטגן מתאים יותר עבור בארסה.הוא זריז, עוצר בעיטות טוב, והיכולת שבה הוא לוקח בענק את בראבו זה במשחק הרגל. “אל פאיס” דיווח שבאחד האימונים, בזמן העבודה על שליטה בכדור מישהו צעק: “ליאו! הוא מטפל בכדור טוב יותר ממך!”, בהתייחסות לטר שטגן. הארגנטינאי השיב “לא טוב יותר… הרבה יותר טוב!”. מחמאה כזאת מהשחקן הטוב בעולם היא בעלת משקל עצום. במספר משחקים, בעיקר במשחקי צ’מפיונס, טר שטגן קרע לגזרים את הלחץ של היריבה עם הפס העילאי שלו. יש לו ממוצע של 0.2 מסירות מפתח במשחק עבור בארסה. בעונה בה בארסה זכתה בליגת האלופות הוא מסר בממוצע יותר מסירות ארוכות מאשר הרבה קשרים מצוינים כמו טוני קרוס.

את תפקיד ה”סוויפר קיפר”, השוער שמשתתף במשחק המסירות של הקבוצה, תפקיד אותו ויקטור ואלדס עיצב בשנותיו במועדון, טר שטגן ממלא בטבעיות. הוא מתפקד כשחקן השדה ה-11, עוזר למערך הקבוצתי להשתחרר מלחץ שמופעל מאחור ברגעים מכריעים ואז מחלק את הכדור לכל חלק במגרש בקלות וקור רוח. כפי שהגרף למטה מציג, טר שטגן הוא השוער עם משחק הרגל הטוב ב-5 הליגות הבכירות, ובפער.


אפילו מסי התרשם: “טר שטגן הפתיע אותי לא מעט כבר מהיום הראשון שלו. הוא יכול להיות הטוב בעולם בעוד כמה שנים.”

“טר שטגן הוא סנסציוני, שוער נהדר לעתיד”, אמר נוייר. “הוא זריז ויודע טוב מאוד איך לפתור את המצבים המסובכים ביותר.” אינייסטה הוסיף: “הוא טוב בכל היבט של המשחק שלו.”

הוא היה חיוני בזכייה האחרונה של בארסה בליגת האלופות. הוא הציל פנדל מאוחר של סרחיו אגוארו נגד מנצ’סטר סיטי, ובגומלין חצי הגמר נתן הצלות חשובות גם נגד באיירן מינכן המשתוללת. אחת מהן הייתה ההצלה הכפולה של הבעיטה של לבנדובסקי, בה צלל לקו השער כדי למנוע את השער. ההצלה הזו זכתה בפרס ההצלה הטובה ביותר של העונה.

מסובך עבור לבארסה לקנות שוער או בלם. הם חייבים להיות טובים במשחק הרגל ובטוחים בעצמם עם הכדור. הם צריכים להיות מסוגלים לכסות הרבה שטח. רוב שחקני ההגנה נבהלים כשהם מסתכלים אחורה ורואים חצי מגרש ריק, בעוד מקדימה הם רואים את הקבוצה שלהם שולטת בחצי השני. התקפה אחת והמוח שלהם נכנס למצב של כאוס, והבלבול מתחיל. מעטים השחקנים שמסוגלים להתמודד עם זה. ככה גם השוערים. הם צריכים לשלוט בחצי שלם, לא רק ברחבה. דה חאה מעולה בעצירת בעיטות, אבל לא מתאים לבארסה. טר שטגן הוא ה”צ’אבי” של השוערים, אם היה אחד כזה.

בהשוואת שני השוערים בשנתיים בבארסה (הנתונים הם ממוצעים עבור שתי העונות), אפשר לראות שבראבו סופג פחות שערים, אבל אסור לשכוח שטר שטגן משחק רק בתחרויות נוקאאוט ואחת מהם היא הגדולה ביותר, ליגת האלופות. בראבו משחק בליגה בה מקומן של קבוצות, בעלי מספר נקודות זהה, נקבע על ידי המפגשים הפנימיים ביניהן ולא על ידי הפרש שערים, בזמן שטר שטגן משחק נגד הטובות באירופה. לכן צריך להתייחס לנתונים האלה בהתאם.

בראבו שוער מדהים. ותרם בתעוזה רבה למועדון, ניצח משחקים בעצמו. ההופעה שלו בניצחון 4-0 בברנבאו בעונה שעברה לפעמים נשכחת. הוא עזר לקבוצה לצבור נקודות חשובות וכך לזכות שנתיים רצופות באליפות, דבר שלא קרה מאז ימי פפ. אולם, העתיד הוא עם טר שטגן.

בחזרה לטר שטגן. מאמן מנשנגלדבאך, פאבר דיבר עליו ואמר: “הוא אינטליגנט, שאפתן ועם אישיות גדולה. כנער הוא הבין שחשוב ששוער יהיה מעורב בבניית מהלכים בקבוצה, והוא אהב להתאמן עם שחקני השדה. הוא ‘מרגיש’ כדורגל, הוא מריח את זה, ויש לו ציפייה גדולה.”

כמו שנאמר לפני, משחק הרגל של טר שטגן יוצא דופן, כמו של נוייר (וסטטיסטית אף טובה יותר), והנוכחות הדומיננטית שלו נותנת ביטחון לשחקני ההגנה. יש לו ריפלקסים מהירים כברק ויכולת מיקום טובה מאוד. טוב עשתה בארסה שלא ויתרה על מתנת הפרידה של זוביזארטה. מארק אנדרה טר שטגן יכול להיות הבוס בין הקורות לפחות לעשור הקרוב מ-ע-כ-ש-י-ו.

גלעד שכטר

החדשות הכי חמות בטלגרם שלנו

חולצות ברצלונה ב-80 שקל? המדריך המלא לרכישה

מדריך קניית חולצות ברצלונה 2023